Článek
Lidé se vlivem mimořádných opatření naučili žít mnohem více v online prostředí. Mezi maloobchodníky však průzkum společnosti CBRE odhalil, že e-commerce je hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 procent z nich. V onlinu zaběhlé společnosti naopak nově přecházejí i do kamenných prodejen.
Český retail láká velké značky
„Například Bonami dosud fungoval jako online e-shop, ale nyní se rozhodl pro investice do offline prostředí a zahájení prodeje v kamenném obchodu. Dalším zajímavým příkladem jsou diskontní retaileři, kteří si obvykle pronajímají velké plochy o rozloze stovek metrů čtverečních a na vstup na nový trh se připravují obvykle několik let. Právě nyní v České republice otevírají dvě značky, které zde vidí potenciál. Registrujeme, že maloobchodníci tuzemskému trhu věří a připravují se na vstup do podzimní sezony,“ vysvětluje Milan Mašša ze společnosti CBRE.
Potenciál v českém retailovém trhu vidí například prestižní luxusní značka Yves Saint Laurent, patřící do skupiny Kering Group, která se rozhodla vyměnit pánskou módu Brioni ve své prodejně v Pařížské ulici v Praze za YSL, a udržet si tak nejlukrativnější místo v Praze.
„Saint Laurent přitom není výjimkou, do Česka se chystají i další značky obdobného formátu, které čekají na vhodný prostor, jedna z nich už své místo našla v Pařížské ulici a bude otevírat začátkem příštího roku,“ dodává konzultant v oblasti retailu z CBRE Tomáš Krejcar.
CBRE Group
Z hlediska výnosů je vedoucí společností v realitních službách a investicích.
Sídlí v Los Angeles, má 100 tisíc zaměstnanců a 530 poboček po celém světě.
V ČR spravuje 75 objektů komerčních budov o celkové rozloze 1,2 mil. metrů čtverečních.
Úbytek zákazníků některé značky neustály
Mezi svého času populárními značkami je ale patrný i opačný trend. Především nadnárodním společnostem nedává v některých případech smysl udržování kamenných prodejen v České republice. Naopak přecházejí pouze do onlinu nebo z českého trhu definitivně odcházejí.
První zmiňovaní v průzkumu CBRE – Bontonland a Forever 21 – měli odchod z českých kamenných prodejen naplánovaný dlouhodobě. O útlumu činnosti společnosti Bontonland, která v Česku působila čtvrt století, se rozhodlo už v loňském září. Ve stejné době ohlásil restrukturalizaci i americký módní řetězec Forever 21, který měl v plánu 800 poboček po celém světě zredukovat jen na 450 až 500.
Koronakrize a rapidní úbytek zákazníků v kamenných prodejnách však přímo ovlivnil módní značku Camaïeu a prodejce šperků s ikonickými medvídky Tous. „Vzhledem k současné situaci vyvolané globální pandemií se místní partner (Oriens Bijou, pozn. red.) rozhodl uzavřít obchody v České republice a na Slovensku. Společnost Tous ale stále sleduje situaci ohledně dalšího vývoje v těchto zemích, a pokud to bude možné, kamenné obchody v budoucnu znovu otevře. Nadále bude nabízet své produkty a služby online, koordinovány budou z Polska,“ vysvětluje Magdalena Siegal ze společnosti Tous.