Článek

První školní den byly děti nejisté, ale jakmile došlo na testy, ožily a pustily se do akce.

Všechny děti dorazily vybavené předepsanou ochranou.

Učitelka rozdala všem dětem testovací soupravy.

Testy proto probíhají synchronizovaně, aby se nikdo ze žáků v procesu neztratil.

V prvním kroku se roztrhne balení.

Z něj děti vyjmou výtěrovou tyčinku s vatovým koncem.

Děti si vloží tyčinku do nosu a v každé dírce pětkrát otočí.

Učitelka přitom kontroluje správnost samoodběru.

Po výtěru vloží tyčinku do vyhodnocovací karty, která připomíná blok.

Učitel všechny obejde a na špejli nakape šest kapek roztoku. Tyčinka se v kartě několikrát otočí a zlehka přimáčkne.

Učitel začne měřit čas. Po 15 minutách se ukáže výsledek.

Děti výsledky spontánně oznamují. „Negativní!” hlásí jeden přes druhého.

Test si hned první den vysloužil přezdívku lízátko.

Učitelka pak všechny lavice obejde, sesbírá testy a vhodí je do odpadu. K likvidaci testů se používá tlustý igelitový pytel o minimální tloušťce 0,2 mm.

Tímto způsobem se děti budou testovat ve všech českých školách dvakrát týdně.

Pokud by nějaký žák chyběl v testovací den, udělá si test v den svého příchodu do školy, a to pod dohledem k tomu určené osoby. Totéž platí i v případě, že se žák dostaví v den testování, ale později.

Výtěr z přední části nosu je neinvazivní, nebolí a děti ho bez problémů zvládnou samy.

V případě pozitivního výsledku by se dítě přesunulo do izolační místnosti a podstoupilo potvrzující PCR test s klasickým hlubokým výtěrem.

Děti vnímají testy spíš jako hru. Celý proces je pro ně nový a zatím je baví.

Všechny děti ve třídě byly negativní.