Hlavní obsah

Silnice a dálnice se vyprazdňují, výběr mýta spadl o 20 procent

Foto: wikimedia

Ilustrační foto

Zájezdové autobusy stojí, dopravci navázaní na automobilový průmysl nemají co vozit a na silnicích a dálnicích je to znát. Výběr mýta v minulém týdnu propadl o 20 procent.

Článek

197 milionů korun. To je částka, která se v minulém týdnu vybrala na mýtném na českých silnicích a dálnicích. Je to nejméně od začátku roku. Jen pro srovnání, ještě druhý týden v březnu se za týden vybralo téměř 250 milionů.

„Klesá počet zakázek a zároveň vidíme sníženou průjezdnost hranic,“ vysvětluje důvody mluvčí CzechToll Miroslav Beneš s tím, že pokles je stejný na dálnicích i silnicích I. třídy.

Automobilky v celé Evropě se totiž zastavily a s nimi i řidiči, kteří vozí díly jim nebo firmám na ně navázaným. „Totální nulu mají navíc zájezdové autobusy, které nejezdí vůbec a jsou před krachem,“ dodává Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Ztráty v miliardách

Ztráty autobusových (ale i vlakových) dopravců se budou počítat v řádech miliard korun - narůstají každým dnem. Některé přepravní firmy mají na cestě už jen několik málo kamionů a ostatní stojí zaparkované na odstavném parkovišti. A jejich řidiči jsou doma.

„Na nás ta omezení dopadají zásadně. Vozíme totiž hlavně hotové výrobky pro automobilový průmysl v celé Evropě. Naši hlavní partneři jsou automobilky Mercedes, Volvo, Maserati a VW. Zakázky nám spadly o 90 procent,“ říká majitel a zakladatel dopravní firmy Ponyexpres Milan Sůra.

A nepropadají se jen zakázky firem z tohoto odvětví. Například kamiony Hopi vozí hlavně potraviny a drogistické zboží. I tady teď ale cítí pokles. „Je toho zhruba o dvacet až třicet procent méně,“ potvrzuje generální ředitel Hopi Holdingu Petr Novák.

Bez koncese do ciziny nevyjedete

Firmy navíc brzdí i strach řidičů, jejich karanténa nebo povinné ošetřování a také přísné kontroly na hranicích. Díky nim se do ciziny dostane jen ten, kdo má skutečně koncesi na vnitrostátní dopravu a vůz napsaný na firmu, která mezinárodní dopravu může poskytovat. Přesně tohle ale naopak nahrálo Martinu Novotnému z firmy Autodoprava Novotný. Ten má čtyři kamiony a dvě dodávky a teď jsou všechna jeho auta v pohybu.

„Dřív si zboží do ciziny vozily i firmy, které mají vnitropodnikovou přepravu. Od minulého týdne je to ale na hranicích striktně hlídané a kontrolované. Proto mě teď oslovují i firmy z okolí, se kterými jsem v minulosti nespolupracoval. Vozím pro ně zboží za hranice,“ dodává Novotný.

Pětina dopravců propouští

„Čísla z výběru mýta odpovídají i našim průzkumům. Minulý týden stálo zhruba 20 procent dopravních kapacit. Teď už to bude víc, přesná čísla ale nemáme,“ dodává mluvčí dopravců Martin Felix s tím, že pro mnoho firem může být současná situace likvidační. Zhruba pětina firem už podle něj začala propouštět. Ostatní budou schopni financovat provoz bez pomoci státu už pouze pár týdnů.

Opatření proti šíření nemoci COVID-19 se dotkla i provozu elektronického mýtného systému. Až do odvolání byla zrušena možnost vrátit palubní jednotky na obchodních místech a dopravci musí vyčkat, až skončí mimořádná opatření. Případně je vrátit poštou.

Doporučované