Článek
Pražská Technická správa komunikací (TSK) kvůli diagnostickým testům opět uzavřela Lanový most na Jižní spojce. Dopravní omezení platí do zítřejších 14 hodin.
„Zvolili jsme víkend, protože provoz je v daném čase zhruba o 30 procent nižší než ve všední dny. Přesto se jedná o kolonu 70 tisíc vozidel, která by v řadě za sebou dosáhla z Prahy do Ostravy nebo z Prahy do Mnichova, a tu musí objízdná trasa pojmout,“ uvádí mluvčí TSK Barbora Lišková.
Na most najelo 16 nákladních vozidel, jejichž pomocí TSK provádí zátěžový test. Most bude zatížen 500 tunami. Odborníci zároveň kontrolují, v jakém stavu jsou lana. Pokud se ukáže, že lana nejsou v pořádku, budou vyměněna.
TSK během této uzavírky naplánovala změny, které by měly cestu řidičům usnadnit. S ohledem na míru předpokládaných komplikací ale radí řidičům, aby si našli i jiné objízdné tray a úseku se úplně vyhnuli.
„Navrhli jsme přehlednější dopravní značení pro vedení dopravy ve dvou jízdních pruzích. Domluvili jsme se na ještě větším zapojení Policie ČR i Městské policie Praha a pro lepší orientaci jsme přidali další dopravní značení,“ uvedl generální ředitel TSK Jozef Sinčák.
Diagnostika mostu začala už na začátku července. Tehdy byl kvůli diagnostice lan zúžen provoz na mostě do dvou jízdních pruhů. Předminulý víkend pak silničáři kvůli zátěžovým testům most uzavřeli celý.
Uzavření si vyžádaly statické a dynamické zátěžové zkoušky. Most tvoří jedno pole a oba směry tak jsou na jedné konstrukci, proto jej nelze zkoumat po částech a musí být uzavřen celý. Diagnostika by měla odhalit všechna slabá místa stavby, vliv počasí na chování konstrukce a také vytvořit model nosnosti.
Výsledky všech zátěžových testů by TSK měla znát v únoru příštího roku. Podle nich pak určí další postup při běžné údržbě a při případné rekonstrukci.
Lanový most je jedním z mladších pražských mostů, zprovozněn byl v roce 1997. V roce 2008 pracovníci TSK odhalili závažné poškození, kvůli kterému nejprve na most nesměly nákladní vozy nad šest tun, poté byl po několik dní uzavřen pro veškerou dopravu. Tehdy se tvořily dlouhé kolony, komplikace způsobovala zejména nákladní doprava, která využívá Jižní spojku místo nedokončené části Pražského okruhu.