Článek
Už nejméně pátým rokem si silničáři v okolí Prahy objednávají služby od společnosti Atelier Promika. Nejspíš k oboustranné spokojenosti – když potřebuje krajská správa a údržba silnic nakreslit projekt, posoudit stav mostu nebo zajistit dozor na stavbě, najme si tuto pražskou firmu.
Na trase mezi silničáři a firmou tečou pravidelně různě vysoké částky. Někdy 100 tisíc, jindy 450 tisíc nebo třeba i dva miliony. Celkově činí za poslední roky zakázky pro Atelier Promika víc než 22 milionů.
Projekční a inženýrská firma má ale s krajskou správou silnic společného ještě víc: jedním z majitelů společnosti je Lukáš Svoboda. Jinak také manažer správy silnic zodpovědný za rozvoj komunikací. Takže vedení silničářů jinými slovy zadává zakázky vlastnímu zaměstnanci.
„S tím se obraťte na naši tiskovou mluvčí,“ reagoval stručně Lukáš Svoboda na toto zjištění a do telefonu už nechtěl na další otázky Seznam Zpráv odpovídat. Třeba na tu, jestli své dvojí angažmá necítí jako střet zájmů.
Silničář i podnikatel
Na Lukáše Svobodu narazily Seznam Zprávy, když analyzovaly, jaké firmy, za jakých podmínek a jak často dostávají od středočeských silničářů zakázky. Policisté totiž déle než dva roky některé tendry na správě silnic vyšetřovali a před dvěma týdny obvinili osm lidí z korupce a machinací.
Manažer Lukáš Svoboda, jak Seznam Zprávy už popsaly, je synem Marka Svobody, jehož inženýrská firma Pragoprojekt také pracuje pro krajské silničáře – od roku 2016 s nimi uzavřela smlouvy téměř za čtvrt miliardy.
A nyní je tady další příběh kolem Lukáše Svobody a možného konfliktu zájmů.
Lukáš Svoboda v projekční firmě Atelier Promika nevystupuje jako člen týmu na webových stránkách společnosti. Ani nesedí v orgánech firmy. Ale jak lze vyčíst z obchodního rejstříku, od roku 2014 drží ve společnosti třicetiprocentní podíl.
Ředitel správy silnic Jan Lichtneger slíbil, že se Svobodovým případem bude zabývat. Ve funkci je teprve od března, nová středočeská koalice si ho vybrala mimo jiné i proto, aby správu silnic vyčistil od podezřelých zakázek.
Krajský radní pro dopravu Martin Kupka ale váhá, jestli je možné manažeru Svobodovi něco vytýkat. „Těžko můžeme zaměstnancům správy a údržby silnic zakazovat, aby podnikali,“ řekl Kupka, který je také poslancem a místopředsedou ODS.
Problém by prý viděl v jediném případě: kdyby se ukázalo, že Svoboda přihrál svému ateliéru zakázku z pozice manažerské pozice, kterou ve správě silnic zastává. Tedy že by například přímo on sám rozhodl, kdo má projekční práce provést.
Takové důkazy v současné době nejsou. Kdo na krajské správě silnic rozhodoval o přidělení zakázek Svobodově firmě, není jasné. Každopádně nešlo o veřejnou soutěž – jedná se vesměs o malé zakázky, které směla správa silnic podle zákona zadat takzvaně z ruky.
Jsou přísní na kolegu?
Podle středočeské hejtmanky Petry Peckové (STAN) stojí celá kauza za prověření. A to nejen zakázky pro Svobodovu firmu, ale také pro společnost Pragoprojekt, jež patří Svobodovu otci.
Dozorčí rada krajské správy silnic se ostatně chce manažerovu byznysu věnovat. A to hned na nejbližší schůzi ve středu. „Je to určitě v rozporu s tím, jak by krajská správa silnic měla fungovat,“ řekl předseda dozorčí rady Filip Kořínek, jinak také starosta města Černošice za Věci černošické.
Dalšího člena dozorčí rady a dlouholetého kritika poměrů na správě silnic Michaela Pánka z ODS zaráží nejen to, že si silničáři objednávají práce za miliony u svého manažera. Zajímá ho navíc i to, zda firma Atelier Promika nemá u silničářů zvláštní zacházení, i pokud jde o kontrolu kvality odevzdané práce.
„Mám pochybnosti, jestli je vedení správy silnic na firmu svého manažera stejně přísné jako na ostatní dodavatele,“ narazil zastupitel Pánek na to, že kdyby Svobodova společnost odevzdala nekvalitní služby, musel by to někdo z krajské správy řešit – a třeba i požadovat po firmě pokutu nebo vrácení peněz.
Podle Pánka by tak mohlo dojít k absurdní situaci: zaměstnanec ze správy silnic by vlastně pokutoval svého kolegu. A je otázka, jestli v takovém případě může být kontrola odevzdané zakázky nezávislá a dostatečně tvrdá.
Zastupitel Pánek proto požaduje takzvaný vyšetřovací audit – to znamená nejen „proklepnout“ důkladně zakázky, ale třeba právě i případné střety zájmů.
Zlepšit kontrolu zakázek z pohledu konfliktu zájmů doporučuje i právník Jan Dupák z Transparency International. Podle něho by se silničáři měli zaměřit i na malé zakázky, které se nemusí soutěžit. Přestože jde v jednotlivých případech o poměrně malé částky, v součtu se může jednat o podstatnou část příjmů menších dodavatelů, mezi něž patří i Atelier Promika,“ popsal Dupák.