Článek
Předseda ANO 2011 Andrej Babiš zahájil kampaň před volbami do Evropského parlamentu s červenou kšiltovkou na hlavě. Nijak přitom nezastíral, že čerpá inspiraci v prezidentské kampani Donalda Trumpa.
Heslo „Make America Great Again“ Babišovi marketéři nahradili ještě o něco údernějším sloganem „Silné Česko“. Zda se ANO inspirovalo také kampaní ODS pro volby do Poslanecké sněmovny v roce 2017, Babiš neprozradil.
Když je někdo už 30 let navyklý vzít si cokoliv, co chce... pic.twitter.com/pRFKkT3Ro9
— Zdenek Kaplan (@zdenek_kaplan) May 3, 2019
ODS přitom s programem pro „Silné Česko“ přišla už před dvěma lety ve volbách do Poslanecké sněmovny. A nyní se proti tomu ozvala. „Sorry jako, ale program @AndrejBabis pro eurovolby mi silně připomíná ten @ODScz. Jenže my ho představili už před měsícem a půl. A dokument Silné Česko v Evropě 21. století už před dvěma lety. Příště doporučuji uvádět zdroj,“ reagoval na Twitteru kandidát ODS v eurovolbách Ondřej Krutílek.
Sorry jako, ale program @AndrejBabis pro eurovolby mi silně připomíná ten @ODScz. Jenže my ho představili už před měsícem a půl. A dokument Silné Česko v Evropě 21. století už před dvěma lety. Příště doporučuji uvádět zdroj.
— Ondřej Krutílek (@ondrejkrutilek) May 2, 2019
Ani Trump přitom svoje heslo nevymyslel. Stačilo mu zkrátit slogan „Let's Make America Great Again“, se kterým kandidoval v roce 1980 Ronald Reagan. Trump si zkrácenou verzi nechal zaregistrovat jako ochrannou známku.
Today I learned: "Make America Great Again," President Trump's infamous slogan, was taken from Ronald Reagan's slogan in his successful 1980 Presidential campaign! #lifelonglearning pic.twitter.com/L3FurmQl71
— Jake Zboya (@MrZboya) January 31, 2019
Pokud by Babiš chtěl se „Silným Českem“ udělat díru do světa, za dva týdny bude volná doména SilneCesko.cz. Od roku 2017 ji má registrovaný pro změnu lidovecký think-tank Institut pro křesťansko-demokratickou politiku.
Redaktor Hospodářských novin Milan Mikulka upozornil na to, že si Babiš nechal nápis „Silné Česko“ natisknout německou firmou na čínské čepice. A obdobný paradox platil i v případě Trumpovy kampaně. Ikonické červené kšiltovky totiž pro něj vyráběla kalifornská firma Cali-Fame. Velkou část jejích zaměstnanců přitom tvoří lidé jihoamerického původu, proti kterým Trump v kampani aktivně vystupoval.
"Chceme silné Česko, sebevědomou, silnou zemi, na kterou chceme být všichni pyšní,“ řekl Babiš a proto si nechal od německé firmy natisknout tu nejlevnější a nekvalitní čepici z Číny.
— Milan Mikulka (@McQuilkey) May 2, 2019
To je opravdu sebevědomé, silné a české ... pic.twitter.com/JpkN283mHt
Donald Trump zatím na českého premiéra na svém oblíbeném Twitteru nezareagoval. I tak se ale kampaň dostala přes oceán. Kieran Williams vyjádřil obavu, zda toho „starého muže na fotce někdo nezneužívá a jestli by to neměl někam nahlásit“. Profesor Williams z Drakeovy univerzity v americkém státě Iowa se zabývá slovanskými a východoevropskými studii.
O českého premiéra si dělá starosti už i Prof. Kirean Williams z USA. Píše: Není nějaká krizová linka pro zneužívání starých lidí v ČR? Obávám se, že někdo nutí tohoto zmateného starého muže, aby se ponižoval na veřejnosti nošením směšného oděvu https://t.co/x9WuSUrKXJ
— Jiří Pehe (@JiriPehe) May 2, 2019
Babišova kampaň vyvolala pozornost a jeho politickým marketérům nejspíš nevadí ani to, že si z českého premiéra lidé na internetu vesměs dělají legraci. Fotografie slovensko-českého miliardáře v kšiltovce je totiž podobně chytlavým terčem vtipů jako maskot firmy Alza nebo znělka prodejce nábytku XXXLutz.
Lidovou tvořivost na téma babišovy kšiltovky si můžete prohlédnout v galerii: