Článek
Firma rodiny Valových loni vytěžila z toho, že už před čtyřmi lety investovala do plánů na digitalizaci. Covid-19, který většině firem bral, tak otočila ve svůj prospěch. Rok podle předběžných odhadů ředitele Tomáše Valy skončila nárůstem tržeb o 7 procent na 4,3 miliardy korun. EBITDA sice narostla cca o 4 procenta, ale kvůli vyšším odpisům bude zisk zhruba stejný jako před rokem, rentabilita tržeb se tedy snížila.
„Pandemii jsme loni katastrofálně pocítili na jaře, kdy lidé nevěděli, co se děje. Potom si už zvykli a opět nakupovali. Pomohl nám online a také export,“ řekl Vala redakci SZ Byznys. Přestože maloobchod poklesl, internetový obchod loni vzrostl o sto procent.
Výrazně koupelnová jednička trhu posílila také v kuchyních, kde obrat poprvé přesáhl 500 milionů korun a tvoří už přes desetinu celkových tržeb. Siko patří mezi první tři hráče na trhu. Největší je IKEA, do trojlístku nejúspěšnějších se řadí také Oresi.
Část loňského úspěchu firmy z jihočeských Čimelic stojí na exportu, který loni vzrostl v podílu na celkovém obratu na 5 procent. Před dvěma lety se export na tržbách podílel jen jedním procentem.
V zahraničí má firma velké plány. Úzce s nimi souvisí loňský vstup do francouzského e-shopu Livea.fr, který by měl být jen špičkou chystané globální expanze. První zahraniční e-shop v portfoliu Siko, kde firma za desítky milionů korun získala minoritu a plánuje dokoupit většinový podíl, loni vygeneroval tržby kolem 400 milionů korun. Siko skrze tento obchod v minulém roce prodalo zboží za 100 milionů korun. Livea.fr patří mezi pět největších internetových obchodů ve Francii s koupelnovým sortimentem. E-shop má zhruba dvacet zaměstnanců.
„V mnoha státech máme velkoobchodní zákazníky, ale tohle je náš vůbec první kapitálový vstup do zahraničního e-shopu,“ říká Vala a dodává: „Fungují jako start-up, jsou obrovsky agilní a trochu nás vytrhují z komfortu velké firmy. Upozorňují nás na příležitosti, které leží na zemi, stačí se jen ohnout a trochu zacílit pozornost. Přivedli nás už na úspory ve stovkách tisíc korun ročně na různých nákladech díky tomu, že jsme dodávky přetendrovali.“
Livea.fr prodá 90 procent zboží ve Francii, exportní politiku bude nutné koordinovat vzhledem k ambicím Siko o mnohem větší globální stopu. Česká firma také plánuje spustit web v různých jazykových mutacích. V expanzi chce více cílit na kulturně blízké země, jako je Německo a Maďarsko.
Kvůli tomu také prodejce koupelen plánuje velkou přestavbu svého centrálního skladu, který by měl za dva roky pojmout až o 50 procent více zboží. Nový automatizovaný sklad má rozlohou zabrat asi 40 tisíc metrů čtverečních, tedy asi 4 hektary.