Hlavní obsah

Jedna „petka“ na spláchnutí stačí. České Siko učí svět šetřit vodou

Království koupelen Siko stojí na prahu velké globální expanze. Na snímku ředitel Tomáš Vala.Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Rodinná firma Siko investovala 150 milionů korun do švýcarského inovátora Swiss Aqua Technologies. Se startupem má globální ambice, podle šéfa Tomáše Valy brzy přeroste miliardové koupelnové impérium.

Článek

Zpočátku vyrábělo jihočeské Siko věci do koupelen, později sortiment rozšířilo o kuchyně. Teď je ve fázi, kdy se začíná prosazovat skutečně globálně.

Smělé plány má na zahraničních trzích, a to i na těch nejvzdálenějších včetně Austrálie a Nového Zélandu, díky akvizici švýcarské společnosti Swiss Aqua Technologies. Investovala v přepočtu 150 milionů korun do nákupu 80procentního podílu ve firmě, která měla na papíře celou řadu inovací v oblasti koupelen.

Siko během několika posledních let, kdy potichu spřádalo své plány, dotáhlo vynálezy z rýsovacích prken k prototypům a k finální průmyslové výrobě. Některé novinky už od loňska dodává na zahraniční trhy.

První inovací, se kterou už loni vstoupila na světové trhy, byly trubky na zamezení usazování vodního kamene s názvem KalyxX. Jedna se v maloobchodu prodává zhruba za čtyři tisíce korun. „Prodali jsme jich loni za 150 milionů korun, což je neuvěřitelné. S klozety začínáme až nyní, postupně nabíhá jejich masová výroba,“ říká šéf společnosti Siko Tomáš Vala. Speciálního potrubí prodala společnost desítky tisíc kusů například do Číny, USA, Brazílie, Izraele a dalších zemí.

Hlavním trumfem firmy je však toaleta nové generace OptimFlush. Podle Valy ušetří průměrné domácnosti až tři tisíce korun ročně, nejšetrnější záchod na světě totiž využívá polovinu běžné spotřeby vody, tedy 1,5 litru, respektive tři litry na každé spláchnutí. Technologie funguje na principu natlakování z vodovodního řadu bez využití dodatečné energie.

Klozetů plánuje letos koupelnové impérium prodat v Evropě deset tisíc. Od loňska se prodávají v USA. V běhu je momentálně certifikace systému na Novém Zélandu a slibně se vyvíjí také start v Tunisku.

Vynálezy za miliardy

„Naše vize je, že tato firma bude za pět let obratově větší než Siko a za deset let se každý druhý záchod na světě bude prodávat s touto technologií,“ říká Vala. Pod licencí by se měl záchod vyrábět například v USA nebo v Kolumbii. Zájem o výrobky je i z Nového Zélandu a dalších zemí. Část by si měla vyrábět společnost sama.

Království koupelen z jihočeských Čimelic mělo loni navzdory pandemii dobrý rok. Jeho tržby vzrostly o sedm procent na 4,3 miliardy korun. Dařilo se i v kuchyních, které obratově vzrostly zhruba o pětinu na více než půl miliardy korun.

Swiss Aqua Technologies drží globální patent ještě na další výrobek – pedikérní brusku, která tlakem vody roztáčí brusný kámen na sprše, jímž lze ošetřit kůži na nohou.

Výrobky Siko začalo prodávat ve 46 zemích na všech kontinentech. Jsou mezi nimi Severní i Jižní Amerika, Čína, Indie, Izrael, Thajsko, Irák, země Evropské unie, Tunisko, Maroko, Austrálie a další. Aktuálně se vedou jednání s obchodními partnery také v Rusku.

„Jsem naprosto přesvědčený, že budeme globálně úspěšní. Otevírá nám to dveře na světový trh z úplně jiné perspektivy. O některých technologiích se bavíme s vědci napříč celým světem – v USA, Rakousku, Japonsku, Austrálii. Téma udržitelnosti a vody je obrovsky zajímavé,“ říká Vala v rozhovoru pro SZ Byznys.

Zároveň připouští, že investice do neznámé švýcarské firmy byla od počátku riskantní věcí a v rodinném plénu zpočátku velké nadšení pro tak velkou a nejistou investici nevládlo. Siko projekt zčásti financuje bankovními úvěry.

„Dejte 150 milionů do něčeho, co je jen na papíře. Je to velké dobrodružství, ale musím říct, že nepanovalo velké nadšení, když jsme v rámci rodinné rady rozhodovali, jestli investici uděláme, nebo ne,“ líčí Vala, který projekt podporoval s Ondřejem Sochorem, ředitelem Swiss Aqua Technologies a zároveň minoritním akcionářem ve švýcarské firmě.

Úspěch se však dostavil rychle. Letos už by si na sebe společnost měla vydělat a splatila také část bankovního úvěru.

Loni se export Siko podílel na tržbách zhruba pěti procenty. Se započatou expanzí by mělo číslo rychle stoupat. Jedním z prodejních kanálů bude i francouzský e-shop s koupelnovým vybavením Livea.fr, kam společnost majetkově vstoupila a který podniká ve Francii a Belgii. Letos chce Siko pod svou značkou vykročit do Maďarska.

Související témata:

Doporučované