Hlavní obsah

Show, kterou neumí ani Apple. Takhle bude vypadat budoucnost

Podívejte se, jak vypadá sci-fi koronavirová tisková konference, na které se představují brýle z plastového odpadu.Video: Jan Marek, The Ocean Cleanup

Namísto obecenstva vyvýšené řady se stojatými obrazovkami a dálkově připojenými lidmi. Futuristický nápad měl šéf neziskovky, která čistí oceány. Z vyloveného plastu vyrobil první sluneční brýle.

Článek

Vyčistit oblast neblaze proslulou jako Velká tichomořská odpadková skvrna si dal za cíl Nizozemec, který v 19 letech skončil na vysoké, aby založil startup The Ocean Cleanup. Vybral na něj přes dva miliony dolarů od lidí a další miliony získal po krátkém čase od investorů.

+3

Cíl: odstranit Soustroví odpadků

Novinářům, ale i fanouškům a vlastním spolupracovníkům teď mohl Boyan Slat konečně - a dost netradičně - představit to, k čemu vedla cesta nizozemské firmy už od jejího vzniku v roce 2013.

Před třemi lety The Ocean Cleanup spustil první lodě do dvou řek v Malajsii a San Franciscu. Tam, kde toky ústily do moře, měly zkušebně zachytávat plast a odpad ve znečištěné vodě. Přes počáteční potíže loni v prosinci dovezl první várku odpadu dokonce i z oblasti známé jako Souostroví odpadků.

Sluneční brýle z odpadu

Nizozemský startup hned poté oznámil, že vylovený plast a odpad přemění ve zcela nové výrobky, čímž znovu odlehčí životnímu prostředí a prodejem podpoří svůj další postup. To se mu nyní skoro po roce povedlo.

Výsledkem jsou sluneční brýle, jež jsou podle startupu „nejstylovější cestou, jak zbavovat oceány plastů“. Zhruba z 95 procent je tvoří spotřebované termoplasty a zbytky rybářských sítí, které se v továrnách umyly, rozdrtily a zformovaly do malých pelet.

Verifikovaná pravost, ve stylu ikonické značky

Čočky brýlí jsou z polykarbonátu a klouby s nožičkami zase z recyklované nerezové oceli. Pravost toho, že materiál pro ně i brýle pocházel výhradně z Velké tichomořské odpadkové skvrny, potvrdil i mezinárodní akreditovaný registrátor DNV GL, dodává americký obchodní měsíčník Fast Company.

Sluneční brýle ve stylu známé značky Ray-Ban z 80. let 20. století stojí 199 eur, což je v přepočtu asi 5350 korun. Poštovné je zdarma a doručení se nabízí i do Česka. Brýle jsou vyvedené v modré barvě, což má odkazovat k oceánům, a mají i standardní UV 400 ochranu před slunečními parsky.

Nedokonalosti a trnitá cesta

O jejich vzhled se postaral známý švýcarský designér Yves Béhar, který dříve spolupracoval i se značkami jako Swarovski nebo Prada. Brýle ale přesto skrývají nedokonalosti, jako vzor vlnek na nožičkách, jež se liší kus od kusu. Nejde prý tolik o chybu, jako spíš o specifickou přidanou hodnotu. Má odkazovat na to, že ani zacházení s plasty není už desítky let perfektní.

The Ocean Cleanup ví, že ho v odstranění Velké tichomořské odpadkové skvrny čeká ještě dlouhá cesta. Jedny prodané brýle podle startupu zajistí vyčištění dodatečné plochy o velikosti 24 fotbalových hřišť. Souostroví odpadků nicméně dosahuje asi 1,6 milionu kilometrů čtverečních, což je zhruba dvacetinásobek rozměrů České republiky. Už dříve však přislíbil, že to zvládne do deseti let.

Doporučované