Článek
Vyčistit oblast neblaze proslulou jako Velká tichomořská odpadková skvrna si dal za cíl Nizozemec, který v 19 letech skončil na vysoké, aby založil startup The Ocean Cleanup. Vybral na něj přes dva miliony dolarů od lidí a další miliony získal po krátkém čase od investorů.
Cíl: odstranit Soustroví odpadků
Novinářům, ale i fanouškům a vlastním spolupracovníkům teď mohl Boyan Slat konečně - a dost netradičně - představit to, k čemu vedla cesta nizozemské firmy už od jejího vzniku v roce 2013.
Před třemi lety The Ocean Cleanup spustil první lodě do dvou řek v Malajsii a San Franciscu. Tam, kde toky ústily do moře, měly zkušebně zachytávat plast a odpad ve znečištěné vodě. Přes počáteční potíže loni v prosinci dovezl první várku odpadu dokonce i z oblasti známé jako Souostroví odpadků.
Sluneční brýle z odpadu
Nizozemský startup hned poté oznámil, že vylovený plast a odpad přemění ve zcela nové výrobky, čímž znovu odlehčí životnímu prostředí a prodejem podpoří svůj další postup. To se mu nyní skoro po roce povedlo.
Výsledkem jsou sluneční brýle, jež jsou podle startupu „nejstylovější cestou, jak zbavovat oceány plastů“. Zhruba z 95 procent je tvoří spotřebované termoplasty a zbytky rybářských sítí, které se v továrnách umyly, rozdrtily a zformovaly do malých pelet.
Verifikovaná pravost, ve stylu ikonické značky
Čočky brýlí jsou z polykarbonátu a klouby s nožičkami zase z recyklované nerezové oceli. Pravost toho, že materiál pro ně i brýle pocházel výhradně z Velké tichomořské odpadkové skvrny, potvrdil i mezinárodní akreditovaný registrátor DNV GL, dodává americký obchodní měsíčník Fast Company.
Sluneční brýle ve stylu známé značky Ray-Ban z 80. let 20. století stojí 199 eur, což je v přepočtu asi 5350 korun. Poštovné je zdarma a doručení se nabízí i do Česka. Brýle jsou vyvedené v modré barvě, což má odkazovat k oceánům, a mají i standardní UV 400 ochranu před slunečními parsky.
Nedokonalosti a trnitá cesta
O jejich vzhled se postaral známý švýcarský designér Yves Béhar, který dříve spolupracoval i se značkami jako Swarovski nebo Prada. Brýle ale přesto skrývají nedokonalosti, jako vzor vlnek na nožičkách, jež se liší kus od kusu. Nejde prý tolik o chybu, jako spíš o specifickou přidanou hodnotu. Má odkazovat na to, že ani zacházení s plasty není už desítky let perfektní.
The Ocean Cleanup ví, že ho v odstranění Velké tichomořské odpadkové skvrny čeká ještě dlouhá cesta. Jedny prodané brýle podle startupu zajistí vyčištění dodatečné plochy o velikosti 24 fotbalových hřišť. Souostroví odpadků nicméně dosahuje asi 1,6 milionu kilometrů čtverečních, což je zhruba dvacetinásobek rozměrů České republiky. Už dříve však přislíbil, že to zvládne do deseti let.