Článek
Jejich jediným cílem jsou však vaše citlivé údaje, respektive peníze na účtu. Volači a Klikači teď útočí nebývalou silou. Víte, jak se bránit?
Začne to úplně nenápadně. Možná se pokoušíte něco prodat nebo naopak koupit v internetovém bazaru. Nebo se jen chcete zúčastnit soutěže, která na vás „vyskočila“ na sociálních sítích. A třeba vám zavolají z „banky“, že někdo vaším jménem zkouší získat půjčku, což následně potvrdí i „policie“.
Důvěryhodné mimikry
Samozřejmě nejste naivní a na podvodné e-maily typu „Vy být zdědit milion dolarů po strýček z Nigérie“ nereagujete. Nicméně tohle není ten případ. Všechno vypadá reálně a v pořádku. Přihlašovací okénko internetového bankovnictví, na které Klikač pošle odkaz e-mailem, působí důvěryhodně. Volač na druhém konci telefonu zní jako skutečný pracovník banky a za hlasem údajného policisty je slyšet ruch služebny.
Takže ochotně zadáte své přihlašovací údaje, sdělíte PIN nebo převedete veškeré své peníze na účet, který má vaše jmění ochránit. V okamžiku, kdy zjistíte, že je tomu právě naopak a vaše úspory kompletně zmizely, je už na všechno pozdě. Možná se podvodníky podaří dopadnout, ale stejně tak je možné, že už své peníze nikdy neuvidíte.
Role finanční instituce
„Jako banka, která většinu služeb nabízí i v digitalizované podobě, známe rizika pohybu v online světě a víme, jak důležité je dodržování bezpečnostních pravidel a hackerům zbytečně neusnadňovat práci. Stejně jako policie vidíme nárůst případů, kdy se podvodníci snaží vylákat z obětí finanční prostředky prostřednictvím falešných profilů a zpráv nebo podvodným voláním. Proto jsme v této oblasti velice aktivní, na speciální webové stránce informujeme klienty o aktuálních rizicích a hrozbách, spolupracujeme s Policií ČR a snažíme se společně vzdělávat mladou generaci, která patří k těm nejohroženějším,“ říká Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB.
Volači a Klikači
Volači a Klikači, kteří představují dvě hlavní skupiny podvodníků, jsou nejen stále aktivnější, drzejší a organizovanější, ale především jejich strategie jsou mnohem promyšlenější. Představa, že podvodný e-mail od Klikače poznáte podle do očí bijících hrubek a Volače zase podle primitivního projevu, je bohužel zcestná.
Volači se často vydávají za bankéře, pošťáky nebo policisty. Pracují v týmech a svou historku si navzájem potvrzují. Při podvodech využívají moderní technologie, tudíž jim nedělá problém například zfalšovat číslo, ze kterého hovor přichází. Navíc velmi často volají brzy ráno nebo naopak pozdě večer, kdy se dá předpokládat, že budete méně ostražití a ochotněji uděláte, co po vás chtějí. Kromě toho vás velmi obratně dostanou do stresové situace, protože je pak větší pravděpodobnost, že pod tlakem uděláte chybu.
Klikači pro změnu operují na internetu, ale jejich cíl je stejný – získat od vás citlivé údaje, s jejichž pomocí vás následně okradou. A opět vstupují na scénu dokonalé mimikry, kterými se Klikači maskují. Vyzvou vás k platbě (například k uhrazení cla za balíček, který jste si objednali) nebo se naopak tváří, jakože vám chtějí nějaký přeplatek vrátit. Přesměrují vás na stránku, která vypadá podobně jako web důvěryhodné finanční instituce, a jakmile zadáte své přihlašovací údaje, cesta k vašemu kontu je pro ně otevřená.
Volač a Klikač okrádají Česko. Kdo vlastně jsou?
- Vylákali stovky milionů korun.
- Jde jim o přístup k vašim financím.
- Vydávají se za bankéře i policisty.
- Chtějí od vás citlivé údaje.
- Útočí přes telefonáty, e-maily i SMS.
Nenechte si vybílit účet
„Častým mýtem, který panuje napříč veřejností, je přesvědčení, že Volačům a Klikačům může naletět jen naivní a neznalý člověk,“ říká Petr Vosála, expert na kybernetickou bezpečnost skupiny ČSOB. „Jenže ve skutečnosti je mezi oběťmi Volačů a Klikačů obrovské množství inteligentních a vzdělaných lidí, protože metody podvodníků jsou stále propracovanější a příběhy přesvědčivější.“
Jestliže jste právě propadli beznaději a začali uvažovat o slamníku coby ideálním úkrytu peněz, zadržte. Zásady, které udrží vaše úspory v bezpečí, nejsou nijak složité. V první řadě byste si měli pamatovat, že vaše citlivé údaje jsou skutečně pouze vaše a v žádném případě je nikomu nesdělujete. „ČSOB ani žádná jiná seriózní banka nikdy nežádá o sdělení citlivých dat, jako jsou hesla, PIN, údaje z platební karty nebo SMS kódy. A to ani po telefonu, ani mailem. K ověření totožnosti si vždy vystačíme s běžnými údaji,“ vysvětluje Petr Vosála.
Podvodníci útočí několika způsoby. Jaké jsou ty nejčastější? | |
---|---|
Inzertní podvody | Pachatel zareaguje na váš inzerát. Podstrčí vám fiktivní platební bránu, kde vyplníte citlivé bankovní údaje a místo peněz za inzerované zboží přicházíte o všechny úspory. |
Nabídka výhodných investic | Pozor na přesvědčivou a lákavou nabídku znásobení vašich peněz. Cílem pachatele je vylákat z vás co možná nejvíce finančních prostředků, které už nikdy neuvidíte. |
Podvodné volání | Pachatelé umí napodobit prakticky jakékoliv telefonní číslo a vydávají se například za bankéře, policistu nebo finanční úřad a snaží se pod vlivem strachu z vás vylákat peníze nebo vzdálený přístup do počítače oběti, které následně zneužije. |
Podvodné emaily a SMS | Pozor na emaily nebo SMS, které zdánlivě vypadají jako od vaší banky či dodavatele energií. Jejich součástí je vždy odkaz, na který když kliknete, otevíráte dveře podvodníkům například do svého internetového nebo mobilního bankovnictví. |
Prověřujte i své kamarády
Samozřejmostí je neotevírání podezřelých e-mailů a ignorování nedůvěryhodných odkazů. Nicméně obezřetnost se vyplatí i v případě, že vám přijde zpráva od někoho, kdo se tváří jako váš kamarád, šéf nebo kolega. Klikači umí zfalšovat e-mailové adresy i profily na sociálních sítích. Jestliže vás tedy kamarád po e-mailu prosí, abyste mu vytrhli pomyslný trn z paty tím, že mu převedete drobnou částku na účet, je pravý čas na kontrolní telefonát, v němž si u kamaráda osobně všechno ověříte.
O tom, že heslo typu „12345“ není tím nejlepším nápadem, už byly popsány stohy papíru, ale méně se mluví o pravidlu, že byste například neměli používat veřejné Wi-Fi připojení pro bankovní transakce nebo že byste adresu internetového bankovnictví měli vždy zadávat sami. „Kdykoliv se přihlašujete do internetového bankovnictví, je nejlepší napsat do prohlížeče adresu ručně. Jen tak máte jistotu, že se nestanete obětí Klikačů, kteří vám přes falešný odkaz ukradnou údaje k bankovnímu účtu a v konečném důsledku i vaše peníze,“ radí Petr Vosála.
5 základních rad, jak nenaletět Volačovi a Klikačovi
- Mějte na paměti, že umí napodobit jakékoliv číslo i e-mail.
- Dejte pozor, vydávají se za bankéře i policisty a působí věrohodně.
- Nikomu nesdělujte citlivé informace.
- Vaše banka nepotřebuje znát váš PIN, ale Volač a Klikač ano.
- Buďte obezřetní – nenechte se vmanipulovat do časové tísně a vše si ověřujte z více zdrojů.
Rada na závěr
Nenechte Volače a Klikače vyhrát. Při jakékoliv platební transakci buďte obezřetní, nenechte se zatlačit do situace, kdy budete jednat ve stresu a bezmyšlenkovitě. Jestliže vám skutečně volá nebo píše někdo z banky nebo od policie, bez problémů pochopí, že si všechno chcete ověřit a odmítáte řešit citlivé věci překotně a po telefonu. A v každém případě je to jednodušší než posléze řešit vykradený účet.