Článek
Ten, kdo už okusil zcela nezaměnitelnou perspektivu světa z cyklistického sedla, ví, že je jízda na kole vysoce návykovou záležitostí. V posledních letech navíc zažívají boom elektrokola, díky kterým usedá do sedel různorodá skupina více či méně sportovně založených cyklistů. A není se čemu divit, elektrokola jsou především o nových možnostech a propojení, bez ohledu na věk, pohlaví či fyzické dispozice.
Anketa
Vyrazte zdolávat nové mety – společně!
Klasická jízdní kola a elektrokola se nemusí navzájem vylučovat. Toto vzácné cyklistické propojení využijí především rodiny a páry, kde fyzické dispozice některých doposud znemožňovaly vyjíždět na společné výlety či zdolávat vytyčené sportovní mety. Jak doplňuje Jan Schindler, majitel maloobchodní sítě cykloprodejen Mojekolo: „O klasická jízdní kola je pořád velký zájem a nemyslím si, že by je měla elektrokola v brzké době úplně vytlačit. Cyklistů, kteří se chtějí spolehnout jen na vlastní pohon, je pořád dost. Pravdou ale je, že se poměr prodaných elektrokol rok od roku zvyšuje a svoje zastoupení mají už ve všech segmentech cyklistiky. Starším a méně zdatným cyklistům pomáhají elektrokola žít aktivnější život, ale tvrzení, že elektrokolo je jen pro lenochy a důchodce, je už doufám dávno překonaný mýtus.“
Zaostřeno na kolo Evy Adamczykové (Samkové)
Královna snowboardcrossu Eva Adamczyková je ve svém živlu nejen na sněhu, ale i v rychlých lesních sešupech na kole. Jako ambasadorka Mojekolo má Eva při výběru kola vždy volnou ruku. Její poslední výběr nezklamal a jako pravověrná „ghosťačka“ zvolila GHOST Riot Trail Full Party 29. Tenhle německý výtržník si Evu získal perfektně vyváženým rámem s nízkým těžištěm a pevnou, jednodílnou zadní stavbou. Aktuálně má Eva dvě kola. Celoodpruženého Riota a karbonový Road Rage Endless 8.7 LC. A i když si už jízdu na elektrokole Eva taky vyzkoušela, pevné místo v jejím tréninkovém plánu mají zatím jen kola klasická.
Tip od profesionálů z cykloprodejen Mojekolo
Vzhledem k tomu, že každá baterie časem ztrácí svoji kapacitu, lze tento proces zpomalit správnou péčí o baterii. V první řadě je nutné nevybíjet baterii na nulu a dobíjet akumulátor po každé jízdě. Když nejezdíte, skladujte baterii nabitou na 60 procent (tři čárky z pěti), nevystavujte baterii extrémním teplotám a chraňte ji před nárazy či pády.
Sedl by si biker na elektrokolo?
Mýtům a škatulkování už naštěstí odzvonilo. Možná jste v začátcích elektrošílenství zaslechli, že opravdový cyklista by na elektrokolo nikdy nesedl. To už je naštěstí dávno úsměvný přežitek. I zkušení bikeři totiž objevili benefity, které kombinování jízdního kola s elektrokolem nabízí.
Tuto skutečnost potvrzuje i Jan Schindler, majitel maloobchodní sítě cykloprodejen Mojekolo: „Dokazuje to i vzrůstající poptávka po dražších celoodpružených elektrokolech s výkonnými bateriemi a silnými motory. Když vezmete takové elektrokolo na traily, jedete naplno jak dolů, tak nahoru. Jízd dolů stihnete na elektrokole několikanásobně víc než na normálním kole, což znamená více tréninku a více zábavy. Hodně trailů má i terénní výjezd nahoru, takže s elektrokolem trénujete i do kopce. Intenzita technického ježdění je tak naprosto maximální. Na takovém elektrokole se dá mluvit o tréninku úplně nového druhu techniky. I proto jsou stále častější případy, kdy si bikeři pořizují elektrokolo jako svoje druhé kolo ke „klasickému bajku“. Elektrokola vám zkrátka otevírají dveře k novým možnostem a zážitkům, bez ohledu na to, jestli jste biker v bikeparku, nebo rekreační jezdec na příměstské cyklotrase.“
Zaostřeno na e-bike Damjana Siriškiho
Damjan Siriški je známý youtuber a biker se slabostí pro kanadská kola Norco, která propaguje i jako ambasador pro Mojekolo. Nedávno si koupil novou e-raketu Norco Sight VLT se slovy: „Jak už to u kol značky Norco bývá, po vybalení z krabice mě opět překvapilo, že kolo je naživo ještě mnohem hezčí než na obrázcích na internetu a euforie při rozbalování šla do maxima.“ E-bike je pro známého bikera důležitým doplňkem pro trénink i zábavu, se kterým si naplno užívá těžké výjezdy i sjezdy.
Jak vybrat elektrokolo?
Pojďme se pustit do výběru ideálního elektrokola, které by splňovalo všechna vaše očekávání. Odpovězte na těchto pět základních otázek a usnadněte si tak nákup.
1. Kolik chcete do elektrokola investovat?
Slušné elektrokolo pro nenáročné použití do města nebo na občasné cyklistické výlety spíše po asfaltových cyklostezkách se dá pořídit zhruba od 30 000 Kč.
2. V jakém terénu budete jezdit?
Sportovněji zaměřeným jezdcům budou více vyhovovat horská elektrokola, která díky přední odpružené vidlici lépe překonávají nerovnosti. Zkušení bikeři zvolí spíše celoodpružená elektrokola a pro nenáročné jízdy po městě sáhnete pravděpodobně po městském e-biku.
3. Jaký potřebuji typ motoru?
Motor v náboji zadního kola kombinuje spolehlivost, výkon i dobrý dojezd za rozumnou cenu. Oproti tomu středový motor nabízí většinou lepší jízdní vlastnosti a vyšší výkon, za který bývá nutné si trochu připlatit.
4. Kolik kilometrů můžu za den ujet?
To, kolik ujedete na jedno nabití, výrazně ovlivňuje kromě kapacity baterie i výškový profil trati, typ povrchu, vaše hmotnost a celá řada dalších faktorů. Levnější varianty například městských elektrokol vás do práce odvezou několikrát. Na delší celodenní výlety si ale raději pořiďte baterii s kapacitou alespoň 500 Wh, která by měla zvládnout 80 až 110 kilometrů na jedno nabití.
5. Kolik mě bude stát jedno nabití?
Pro určení orientační ceny za jeden nabíjecí cyklus hraje klíčovou roli kapacita baterie. S ohledem na průměrné ceny elektřiny v roce 2022, kdy se 1 kWh pohyboval kolem 5, 88 Kč, jedno plné nabití vyšlo na necelé 4 koruny.