Článek
Jenže jednoho dne ji překvapil telefon od údajného bankéře, že jí někdo krade peníze z účtu. Babička zpanikařila a nechala se okrást doopravdy.
Volalo cizí číslo a muž na druhém konci se představil jako zástupce banky. Prý je z nějakého kontrolního oddělení banky a zjistil, že z babiččina účtu odcházejí poslední dobou podezřele často peníze. A jestli včera platila něco čtyřikrát za sebou. Babička se samozřejmě lekla. Měla v bance skoro všechny svoje peníze a najednou jí ten „bankéř“ vykládal, že jí je někdo krade. „Bankéř“ jí řekl, že má teď babička dvě možnosti: zajít na pobočku a nechat si kartu zablokovat, nebo kartu zablokovat hned s ním po telefonu.
Byly skoro čtyři hodiny odpoledne. Babička věděla, že než se vypraví na cestu, pobočku jí zavřou. Navíc nechtěla zbytečně ztrácet čas. Co když do té doby budou všechny naspořené peníze pryč? Rozhodla se tedy pro zablokování karty ihned po telefonu.
Anketa
Jen si ověříme, že jste opravdu majitelkou účtu
„Bankéř“ chtěl od babičky nadiktovat číslo karty, datum platnosti a CVV kód. Babička si došla pro brýle, kartu a všechno mu řekla. Bankéř řekl, že jí za pár minut přijde přes SMS zprávu kód, který mu má nadiktovat – jako potvrzení, že je skutečnou majitelkou karty. Když jsem se na to pak babičky ptala, prý jí to vůbec nepřišlo divné.
Mezitím muž babičce sdělil, že jí hned po předání kódu kartu zablokuje. A prý se až do zítřka nemá do internetového bankovnictví přihlašovat a zítra ve dvanáct hodin si má zajít na pobočku, aby jí kartu odblokovali. Babička všechno odkývala, a protože jí mezitím přišel kód, nadiktovala mu ho. Babičku nenapadlo, že ten šmejd právě použil číslo, platnost a CVV kód její karty v internetovém obchodě, kde si do košíku vložil zboží za 28 000 korun. Platbu pak potvrdil kódem, který babičce přišel v SMS zprávě. Babička to dlouho nemohla pochopit, když jí paní na pobočce druhý den řekla, že tímhle způsobem banka karty neblokuje.

Naučte seniory, jak se bránit podvodníkům
Tip: Jako nezávislý zdroj informací můžete využít stránky www.chrantesvepenize.cz. Naleznete zde přehledné tipy, rady i příběhy těch, kteří o své úspory přišli. Říkáte si, že by se vám něco podobného stát nemohlo? Že jste přece obezřetní a znalí? Vyzkoušejte si interaktivní test a zjistěte, jak na tom ve skutečnosti jste.
Naučte seniory, jak se bránit podvodníkům. Ať se naučí tři zlatá pravidla
Ochránit prarodiče před podvodníky není žádná hračka. Většina podvodů je totiž založená na manipulaci a špičkovém napodobení komunikace, na kterou jsou zvyklí. Online podvodníci znějí velmi důvěryhodně, takže jim mnozí lidé bezelstně „otevřou“ cestu ke svým penězům. Ale prarodiče už často nemají šanci vydělat znovu peníze, o které jedním špatným rozhodnutím přišli.
- Ověřujte si, s kým komunikujete, podvodník se může vydávat za kohokoliv.
- Nesdílejte s nikým přístupy a hesla ke svému účtu nebo čísla ze své karty.
- Dejte pozor, co a komu potvrzujete nebo platíte.
Jak poučit seniory o bezpečném pohybu na internetu a co dělat pro jejich ochranu?
Prvním krokem je zkontrolovat, jestli mají platný antivirový program. Pomozte jim s jeho aktualizací a případně jim ho i nainstalujte. Dalším důležitým krokem je uložit prarodičům správně stránku jejich banky do jejich počítače či do telefonu, popřípadě dalších institucí. Jak na to?
- Napište do vyhledávače přesný název například banky.
- Hlavní stránku nechte načíst, ověřte certifikát přes zámeček.
- Následně zmáčkněte hvězdičku v řádku https://, který najdete vpravo.
- Vytvoříte tím bezpečnou záložku hlavní stránky banky, ze které mohou prarodiče přejít do internetového bankovnictví.
- Nikdy jim neukládejte přímo stránku IB samostatně, právě zde mohou podvodníci parazitovat.
- Ukládejte vždy jen front page banky.
Tip: Připomínejte seniorům aktualizaci hesel. Pomozte jim nastavit ideálně také dvoufázové ověření.

Pomozte prarodičům rozpoznat skutečné stránky instituce, kterou potřebují
Jak naučit seniory bezpečně komunikovat po telefonu a online?
Podvodné telefonáty (vishing)
S nástrahami podvodníků se můžete setkat opravdu kdekoliv. Často volají a zkoušejí, zda jim někdo důvěřivý sdělí po telefonu své osobní údaje, přístupy k internetovému bankovnictví či úplná čísla k platební kartě. Většinou pod záminkou záchrany peněz nebo ověřování. Podvodníci se díky anonymitě telefonního reproduktoru vydávají za bankéře, zástupce energetických společností, ale také lékaře a policisty. Důležité je vědět, že žádná instituce ani banka nikdy soukromá data, hesla a vstupy do bankovnictví znát nechce.
Poraďte prarodičům čtyři kroky, kterými mohou ochránit své peníze:
- Ověřujte si vždy, s kým komunikujete.
- Pokud vám někdo tvrdí, že jsou vaše peníze v ohrožení, zavolejte na linku banky nebo zajděte přímo do pobočky.
- S nikým nesdílejte přístupy a hesla ke svému účtu.
- Dávejte si pozor, co a komu potvrzujete v platbách.
Jakými větami podvodníci po telefonu nejčastěji manipulují?
Evidujeme, že si berete úvěr, je to velká částka, skutečně jste to vy? Ne? Váš účet byl tedy napaden. Ihned bude potřeba účet zablokovat, prosím vás o přístupy k vašemu účtu a heslo.
Volám na základě schůzky, která proběhla před týdnem. Na žádné schůzce jste nebyl? Někdo asi zneužívá vaše osobní doklady a snaží se jednat vaším jménem. Tím pádem jsou ohroženy i vaše finance. Peníze je potřeba vybrat a vložit na jiný bezpečný účet, než zabezpečíme ten váš.
Podvodné e-maily a zprávy (phishing)
Podvodníci mohou napsat vašim prarodičům e-mail, SMS nebo zprávu do chatu jejich oblíbené aplikace. Brilantně napodobí text, grafiku společnosti, její logo i adresu. Touto cestou se pak vydávají za distributory energií, úřady, ministerstva, Českou bankovní asociaci, bankéře, dopravní a poštovní služby a zkrátka všechny možné instituce či firmy. Někdy jsou s falešnou komunikací spojeny také různé výhry, VIP členství a dědictví.
Dejte příklad babičce a dědovi, které situaci se vyhnout a proč:
- Prarodičům přijde zpráva pod záminkou vrácení peněz, doplacení nedoplatků. K vyřízení platby je potřeba sdílet citlivé údaje, jako jsou přístupy k internetovému bankovnictví, úplná čísla z platební karty, hesla k účtu, nutnost potvrdit platbu a jiné.
- Ať už komunikace probíhá přes SMS zprávu, e-mailem, na sociálních sítích nebo v chatu aplikace, žádná poctivá instituce nebude vyžadovat citlivé osobní údaje.
- Co naopak lze poskytnout bez obav, například pro vrácení peněz, je běžné číslo účtu.
- Ukažte prarodičům, jak takový podvod probíhá. Třeba jim pusťte video níže.
Pokud by prarodiče měli podezření, že jsou obětí podvodu, ať vyhledají neprodleně osobně pobočku své banky. Nebo jim pomozte zavolat na hlavní linku jejich banky, kde jim mohou pomoci.