Článek
Psal se červen roku 2013. Víc než 400 tisíc metrů krychlových zeminy se utrhlo, vzalo s sebou několik stovek metrů železniční trati a zavalilo rozestavěnou dálnici D8. Už více než čtyři roky se kvůli závalu úseku u Dobkoviček soudí stát s provozovatelem přilehlého lomu, společností Kámen Zbraslav, která podle něj nese vinu za poškození dálnice, a chce po ní miliardu korun.
Verze státu se ale pod expertními stanovisky hroutí. Revizní posudek už dříve vyloučil, že obří pohyb půdy způsobila pouze činnost lomu. Deník Aktuálně.cz nyní získal doplnění expertizy, jež v podrobnostech pojmenoval zásadní odpovědnost státu.
„Investor nereagoval adekvátně, varovné indicie nadcházejícího sesuvu byly řešeny nekoncepčně v rámci lokální stabilizace povrchových sesuvů v zářezu (dálnice),“ cituje deník Aktuálně.cz jeden ze závěrů doplnění revizního posudku, který soud obdržel v druhé půli května.
Experti z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd explicitně upozornili také na to, že stát, potažmo Ředitelství silnic a dálnic jako investor, měl lépe vyhodnotit průběžná měření a stavební práce zastavit a odvodnit svah. Plus největší rána z posudku: Celý koncept stavby byl špatně. Měl mít komplexní řešení proti sesuvu a nesnažit se mu zabránit drobnými úpravami.
Stát přitom původně s celkovým zajištěním zářezu dálnice v podkladových dokumentech pro stavbu počítal. Projekt se však po zahájení stavby změnil. A jak už konstatoval původní znalecký posudek, způsob vedení dálnice zvolený státem byl v dané oblasti, jež byla opakovaně popsána jako sesuvná, špatnou variantou, připomíná Aktuálně.cz.