Hlavní obsah

Šest hodin zavřeno a nejde to rychleji. Jak vyčistit obchodní centrum po anonymu

Policie výhrůžky o bombě v obchodním centru hodnotí jako vydírání, pachateli hrozí až 12 let vězení.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Policie už oznámila, že autora telefonátu, v němž vyhrožoval bombovým útokem na obchodní centrum v Praze na Smíchově, odhalila. Co se ale dělo ve chvílích, kdy ještě nebylo jasné, zda jde o reálnou hrozbu, či planou výhrůžku?

Článek

Anonymní výhrůžka v pondělí cílila na jedno z největších a nejnavštěvovanějších obchodních center v Praze, kterým denně projde několik desítek tisíc lidí. Společně s obchodním domem musela policie evakuovat i přilehlé ulice, na kterých se nachází velmi frekventovaná tramvajová zastávka s přestupem do metra.

Policie ve čtvrtek oznámila, že autora telefonátu, v němž vyhrožoval bombou, už zná.

Co se ale dělo v pondělí, kdy ještě nebylo jasné, zda jde o planý poplach, nebo reálnou výhrůžku? Jak se postupuje v případě takto rozsáhlého obchodního centra?

Podle bezpečnostní expertky Veroniky Fáberové, která se zaměřuje na měkké cíle, pod které spadají právě i obchodní centra, se nejdříve vyhodnocuje obsah výhrůžky.

„Otázkou je, co bylo předmětem výhrůžky, co všechno na základě toho bylo potřeba, aby mohla být provedena pyrotechnická kontrola,“ říká Veronika Fáberová s tím, že jak velké území se uzavře je na rozhodnutí velitele zásahu. Ten se musí zabývat i tím, kudy by se případně výbuch šířil.

Stovky aut, tisíce lidí

Obchodní centrum mají podle ní při zabezpečování svá specifika. „Je to komplikované z toho důvodu, že zpravidla máte parkovací plochu pod obchodním domem, kde parkuje několik stovek až tisíc aut, jsou zde sklady hořlavin a jiných chemických látek a v době špičky se tam může nacházet až několik tisíc lidí,“ vyjmenovává charakter objektu Veronika Fáberová.

Konkrétně v případě obchodního centra na Smíchově, jde o objekt bývalé továrny Tatry ČKD. V roce 2001 místo toho vznikl nákupní dům o ploše 27 tisíc metrů čtverečních. Celková plocha je ale násobně větší. Obchodní centrum má tři podzemní patra pro garáže. Kam se může vejít až 2500 aut. A tři nadzemní patra, kde je kolem 150 obchodů. Samotná hlavní obchodní pasáž je dlouhá 200 metrů.

Obchodní centrum data o návštěvnosti nezveřejňuje, ale například v roce 2011 se psalo o 60 tisících návštěvníků v průměru denně. Lze předpokládat, že jde i nadále o desítky tisíc lidí denně.

To jsou všechno důvody, kvůli kterým je práce pyrotechniků a dalších odborníků zdlouhavá. Šest hodin je pro důkladnou kontrolu všech potencionálních rizikových míst relativně krátká doba. Podle Veroniky Fáberové se navíc policie neobejde bez dobře secvičeného personálu centra. Ti musí evakuační postupy trénovat a mít přesně rozdělené role.

Pražští kriminalisté muže, který vyhrožoval bombovým útokem v nákupním centru, už dopadli. Hrozí mu až 12 let vězení. Podle nahrávky telefonního hovoru, kterou dnes policie zveřejnila na Twitteru, muž požadoval deset milionů korun.

Muž tvrdil, že v centru uložil pětikilovou trhavinu. Bombu hledali psi vycvičení na vyhledávání výbušnin, přivolán byl také pyrotechnik. Muž chtěl, aby policisté v 18:00 dali v tašce do jedné z popelnic za obchodním centrem deset milionů korun v pětiseteurových bankovkách. „Jinak celý barák poletí do vzduchu,“ řekl v telefonátu.

Doporučované