Hlavní obsah

Šéfka AAA Auto: Přes online prodáme polovinu aut a to všechny neuživí

Karolína Topolová
Generální ředitelka AAA Auto
Foto: Seznam Zprávy

Autobazary v Česku jsou zavřené. Letos už podruhé.

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová v komentáři píše, že riziko nákazy při nákupu auta je řádově nižší než při cestě MHD nebo nákupu potravin. A upozorňuje, že bez otevření poboček neuživí všechny své zaměstnance.

Článek

Když byly na základě opatření vlády naše pobočky kvůli boji proti šíření koronaviru zavřené v březnu, myslela jsem si, že to je událost, která mě do konce mého manažerského života nemůže znovu potkat.

Teď už jsme zavření znovu, bez jasného plánu, na jak dlouho to bude. Přitom prodej aut je hodně individuální aktivita, kde se netvoří fronty nebo hloučky. Jeden prodejce jedná s jedním zákazníkem. Většinou venku, pod širým nebem, na čerstvém vzduchu. Riziko přenosu koronaviru je minimální.

Uzavření našich autocenter i autosalónů prodejců nových vozů proto bylo celkem překvapivé, i když chápu, že v krizové situaci bylo potřeba všechna opatření přijmout rychle a nenabourávat je výjimkami.

Na jaře nám trvalo přeorientovat se na online prodej několik dní a náběh prodejů byl postupný, až jsme se dostali na pětinu či čtvrtinu běžných prodejů v provozovnách. V druhé vlně už jsme byli připraveni lépe. Tomu také odpovídají výsledky – nyní, po týdnu od opětovného uzavření poboček, prodáváme téměř dvojnásobek toho, co v březnu – okolo 500 aut týdně. Ale stále je to jen zhruba necelá polovina toho, co se v této době běžně prodá v kamenné prodejně.

Byla bych ráda, abychom se už co nejdříve dozvěděli, jaký bude plán uvolňování opatření. Je mi jasné, že bude určitě podmíněn striktními hygienickými opatřeními na straně nás, prodejců. Jsme na to připraveni a bereme to jako naprostou samozřejmost pro to, abychom se mohli vrátit k tomu, co je naším hlavním předmětem podnikání, a to je prodej zánovních a ojetých aut v našich autocentrech po celé republice.

Zaměstnáváme několik tisíc lidí v celé střední Evropě a máme odpovědnost za jejich příjmy a potažmo i jejich rodiny. Poloviční prodeje přes online kanál jsou sice zejména ve srovnání s prvním lockdownem úžasný úspěch, ale nemohou „uživit“ všechny zaměstnance. Návrat k normálu tak nemá jen rozměr podnikatelský, ale do značné míry sociální.

Výroba a prodej automobilů jsou v naší zemi páteří ekonomiky. Ojetých aut se přitom ročně zobchoduje téměř 700 tisíc, což je trojnásobek objemu prodaných nových aut. Kromě zaměstnanosti přináší byznys s auty do státní kasy také desítky miliard korun v podobě DPH. O tyto zdroje stát v době uzavření provozoven přichází. Riziko nákazy u prodejce aut je přitom vzhledem k řádově nižší koncentraci lidí nesrovnatelně menší než třeba v MHD nebo obchodě s potravinami.

Chce se mi věřit, že to nejtěžší období bude snad již brzy za námi, a doufám, že nás dříve než třetí vlna nákazy čeká vakcína. To bude dobrá zpráva jak pro nejzranitelnější části populace, ať už jde o staré, či nemocné, ale zejména pro retailový byznys, bez kterého těžce trpí i celý zbytek ekonomiky.

Doporučované