Hlavní obsah

Šéf VW promluvil o budoucnosti elektromobilů. Chce převálcovat Teslu

Foto: Profimedia.cz

Generální ředitel koncernu VW Herbert Diess.

Elektrifikace výroby, emisní limity, miliony prodaných elektrovozů. To jsou pojmy, které aktuálně vládnou strategii německého výrobního gigantu Volkswagen. Podle šéfa společnosti firma prodá miliony „ekoaut“ a získá post světové jedničky mezi elektromobilovými výrobci.

Článek

Německý automobilový gigant Volkswagen už před časem uvedl, že do roku 2024 investuje do vývoje a výroby elektromobilů 60 miliard eur. To je v přepočtu více než 1,5 bilionu korun.

V plánu schváleném dozorčí radou společnosti automobilka rovněž uvedla, že v příštích deseti letech představí až 75 plně elektrických modelů a 60 hybridních vozidel. „Bez elektrické mobility nebudeme schopni vyhrát bitvu proti změně klimatu,“ komentoval zprávu generální ředitel firmy Herbert Diess. Dodal, že skupina do roku 2029 prodá 26 milionů plně elektrických vozidel a přibližně šest milionů hybridních aut.

Tímto ambiciózním plánem plánuje předhonit v počtu prodaných elektrovozů všechny společnosti, které vyrábějí elektroauta, včetně jedničky na trhu – Tesly.

Podle serveru Financial Times (FT), který se zprávou přišel, má však Tesla v poslední době zajímavější možnosti. Právě společnost, která má v čele vizionáře Elona Muska, si jen během jediného dne připsala dvě miliardy dolarů vydáním nových akcií.

Dieselgate a odbory

Během lednového Světového ekonomického fóra v Davosu ve Švýcarsku se nechal CEO německé firmy slyšet, že Volkswagen je optimistický, protože dokáže s Teslou udržet tempo a v určité fázi ji nakonec i v prodejích překoná. O dva měsíce později se však již držel více při zemi a sdělil, že VW se plánuje k Tesle alespoň „přiblížit“.

Kromě toho, že německý VW přes noc nevydělá dvě miliardy dolarů vydáním nových akcií, má společnost ještě další nevýhody. Jednou z nich je podle FT síla jeho odborových svazů. Ta může zpomalovat schopnost firmy měnit strategii a snižovat náklady na pracovní sílu.

Další záležitostí, která brání firmě v rozkvětu, je odškodnění kvůli emisní aféře známé pod pojmem Dieselgate. Firma měla vybavit své automobily s dieselovým pohonem, tzv. TDI softwarem, který rozpoznával, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů, a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby auta splnila zákonný limit.

Celkem firma vyplatí 830 milionů eur, v přepočtu asi 21 miliard korun. Obnos, který žalobci za své vozy dostanou, bude odstupňován podle typu a stáří vozu. Odškodnění se bude pohybovat mezi 1 350 až 6 257 eury (zhruba 34 000 až 159 000 Kč), informovala německá média.

Vše se odvíjí od emisních limitů

Výrobci automobilů jsou v poslední době nuceni přesouvat svou pozornost k vozům s elektrickým pohonem, aby dokázali splnit zpřísňující se pravidla pro emise. Volkswagen sice pracuje na zvyšování výroby elektromobilů, čelí však hněvu aktivistů, kteří mu vyčítají závislost na ziscích z prodeje sportovně-užitkových vozů (SUV) s vysokou spotřebou a nedostatečně rychlý odklon od produkce aut se spalovacím motorem.

„Jsme příliš pomalí,“ připustil podle Financial Times šéf Volkswagenu. „Domnívám se, že potřebujeme více vnitřních výzev,“ dodal. Přechod k elektromobilům Diess označil za příležitost k růstu. „Nemyslím si, že to odvětví odsoudí k záhubě,“ prohlásil.

Podle zpravodajského serveru FT tak bude společnost VW muset prodat stovky tisíc modelů ID.3, které jsou poháněny právě elektrickou baterií, aby nižší limity emisí dodržela.

Zda svá předsevzetí firma splní, se zatím odhadnout nedá. Jedno je však jisté: VW už v roce 2013 avizoval, že se společnost do roku 2018 stane největším světovým výrobcem elektrických aut, což se nakonec nestalo.

S klimatickým aktivistou v zádech

Kromě výroby elektrovozů má automobilový koncern v plánu zaměstnat klimatického aktivistu, který by pomáhal rozvíjet ekologickou politiku podniku, uvedl koncernový šéf Diess.

„Chci přijmout nějakého aktivistu. Máme tolik nápadů, jejich realizace ale v naší velké organizaci trvá příliš dlouho. Takže uvnitř potřebuji někoho opravdu agresivního,“ řekl Diess. Tento člověk by měl mít přímý přístup k Diessovi i k dalším vedoucím pracovníkům Volkswagenu.

Záměr najmout mladého aktivistu Diess ohlásil několik týdnů poté, co se šéf německého průmyslového koncernu Siemens pokusil uklidnit protesty proti zakázce od uhelného dolu nabídkou křesla v dozorčí radě třiadvacetileté aktivistce Luise Neubauerové. Ta však nabídku odmítla a doporučila, aby Siemens do dozorčí rady jmenoval spíše vědce zabývajícího se klimatem, píše Financial Times.

Německý automobilový koncern Volkswagen loni zvýšil provozní zisk bezmála o 22 procent na 16,96 miliardy eur (508,28 miliardy Kč). Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy o hospodaření skupiny. K dobrému výsledku přispěl mimo jiné silný odbyt vozů s vyšší ziskovou marží. Koncern očekává, že letošní dodávky vozů budou zhruba stejné jako loni, ale tržby se zvýší až o čtyři procenta.

Doporučované