Článek
Generální ředitel německé skupiny Volkswagen Matthias Müller si u Evropské komise písemně stěžoval na českou eurokomisařku pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věru Jourovou.
Müller v dopise pro předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera kritizoval snahy Jourové odškodnit evropské zákazníky po kauze Dieselgate. Oznámil to server Politico.
Jourová se nyní snaží domluvit s úřady na ochranu spotřebitelů v jednotlivých členských zemích Unie. V rámci svých pravomocí totiž nemůže přímo donutit Volkswagen ke kompenzacím.
Video: Někteří čeští zákazníci Volkswagenu a Škody se rozhodli na automobilky podat žalobu. Na čem ji právníci postaví? A jakou mají šanci?
Volkswagen na podzim 2015 přiznal, že do asi 11 milionů automobilů vložil software, který falšuje laboratorní testy emisí. Automobilka musí v Evropské unii svolat kolem osmi a půl milionů aut k jejich opravě. Tím se ale může snížit výkon vozidel a zvýšit náklad na jejich provoz. A právě to vidí Jourová jako důvod ke kompenzaci. Ta by podle ní měla být nefinančního charakteru – například v podobě restartu garanční lhůty na motor nebo dalšího bezplatného servisu.
Video: Věra Jourová o aféře Dieselgate a možnostech odškodnění.
V USA dostanou majitelé odškodné v přepočtu 130 až 255 tisíc korun. Šéf automobilky Müller ale trvdí, že podobný postup by byl v Evropě kvůli rozdílným právním podmínkám nepřiměřený a příliš nákladný. Navíc podle něj není v kompetenci komise prosazovat evropská spotřebitelská práva.
Předseda komise Juncker stížnost s Jourovou prodiskutoval a Müllerovi odpověděl, že Evropská komise vždy jedná v rámci své odpovědnosti. Zároveň ho upozornil, že Jourová nabízí majietům aut dobrovolné odškodnění. „Takový krok by ukázal, že vaše společnost není lhostejná k nepříjemnostem, které zákazníkům od října 2015 způsobila,“ dodal v odpovědi pro Müllera.
Nakonec šéfa automobilky vyzval, ať pokračuje v dialogu právě s eurokomisařkou Jourovou.
Video: Znalec donutil dealera Škodovky, aby mu nahradil auto v plné ceně.