Článek
O konci Bernharda Maiera v čele české automobilové jedničky Škody Auto spekuloval německý magazín Auto Motor und Sport již začátkem června, nyní se jeho úvahy potvrdily. Podle jeho informací by se měl Maier vrátit ke své „mateřské“ značce, tedy do Porsche.
Do čela české automobilky nastoupil Bernhard Maier v listopadu 2015, když nahradil odcházejícího Winfrieda Vahlanda. Škoda pod jeho vedením uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq, firma se během jeho působení zaměřila také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu. Jeho posledním dnem za volantem Škody Auto bude 31. červenec.
V poslední době nejde o první změnu v představenstvu Škoda Auto. Od 1. července nahradil Dietera Seemanna zodpovědného za nákup Karsten Schnake. Seemann odešel do předčasného důchodu.
Bernhard Maier zahájil kariéru v roce 1984 ve společnosti Nixdorf Computer AG. V letech 1988 až 2001 pracoval pro společnost BMW AG na různých vedoucích pozicích v Německu i v zahraničí, stal se mimo jiné i vedoucím projektu mezinárodní strategie značek. Působil také ve společnosti Porsche Deutschland GmbH.
„Bernhard Maier je jedním z nejzkušenějších manažerů v koncernu Volkswagen. Ve funkci předsedy představenstva společnosti Škoda Auto výrazně přispěl k dalšímu vyprofilování značky. Jeho léta ve společnosti Škoda Auto patří mezi ta nejúspěšnější v celé 125leté historii automobilky. Za to i za téměř dvě desítky mimořádně úspěšných let, nejprve ve společnosti Porsche a poté ve Škoda Auto, Bernhardu Maierovi děkuji,“ řekl předseda představenstva Volkswagen AG a předseda dozorčí rady Škoda Auto Herbert Diess. Pod koncern Volkswagen Škoda spadá.
Hodně výzev najednou
Podle německých médií je Maierův odchod součástí mnohem zásadnějšího „přeorání“ v nejvyšších patrech koncernu VW. Největší německá automobilka totiž řeší hned několik naléhavých výzev najednou - stále se jí ještě nepodařilo uhasit aféru Dieselgate, která bude stát minimálně dvacet miliard eur.
Tato suma však bledne v porovnání s tím, na kolik má automobilku vyjít přechod k elektromobilitě. Wolfsburg si na nízkoemisní normu připravil minimálně 36 miliard eur, ale tento účet nebude konečný. V elektromobilitě navíc VW (a dalším) ujel vlak, což nyní jen s nejvyšším vypětím sil dohání. Jenže kolem hlavního modelu ID.3 se objevují chyby a elektrický Golf také podle magazínu Auto Motor und Sport nesplnil očekávání šéfů VW.
List Handelsblatt napsal, že vedení VW využilo Maierova končícího kontraktu a už ho neprodloužilo. Podle jeho informací není ani jasné, jestli se odcházející šéf mladoboleslavské škodovky skutečně vrátí do Porsche.
Oběť vlastního úspěchu?
O tom, že se Maier stává obětí vlastního úspěchu, spekuloval Handelsblatt již loni v květnu. Poukázal na fakt, že mladoboleslavský šéf dovedl automobilku na hranu jejích výrobních možností. Proto se také Maier snažil vedení VW rozhoupat ke stavbě nových továren. VW vytipoval jako vhodné místo Turecko, ale nyní ze stavby sešlo, oficiálně kvůli koronavirové pandemii.
Dění a mocenské hry uvnitř koncernu tak až příliš často připomínají „kremlologii“ známou z období studené války. Tehdy řada odborníků na Západě odhadovala, co se nejvyšší sovětské vedení chystá udělat, aby se pak realita vyvinula úplně jinak. I z tohoto důvodu se zatím o Maierově nástupci příliš nespekuluje.
Faktem ovšem zůstává, že kdo si bude chtít obout Maierovy boty, budou mu téměř jistě hodně volné. Bývalý šéf Porsche a odcházející šéf Škody Auto totiž posunul laťku hodně vysoko. Škodovka loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut, zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v Česku téměř 34 000. Rekordní výsledky letos zcela určitě kvůli koronavirové pandemii nezopakuje.
Podle automobilového experta EY Petra Knapa je sebevědomější značkou, která reagovala na nové výzvy a posílila svou pozici v koncernu VW i na klíčových trzích západní Evropy. Zároveň byla velmi úspěšná i finančně a vyvinula řadu nových modelů. Mimo jiné nyní zodpovídá za aktivity na indickém i ruském trhu. Významně se rozšířily inovační aktivity v digitalizaci a mobilitě, jak ty ve vlastním DigiLabu, tak i ve světě, například spolupráce s izraelskými start-upy.
„Kde má Škoda rezervy oproti některým konkurentům, je při uvádění elektrifikovaných modelů, ale tam jsou jasné souvislosti s vývojem situace v koncernu VW,“ podotkl Knap.