Článek
Jeden z nejvýznamnějších podniků vlastněných státem – Letiště Praha – pravděpodobně přijde o svého dosavadního šéfa Václava Řehoře. Podle informací Seznam Zpráv z vícero zdrojů blízkých vládě vyprší nynějšímu předsedovi představenstva na konci června manažerský kontrakt, přičemž už nemá být prodloužen.
Redakce v této věci oslovila ministryni financí Alenu Schillerovou i ministra dopravy Karla Havlíčka (oba za ANO). Oba už v zásadě chystanou výměnu potvrzují.
„Je to v gesci Ministerstva financí. Mám ale informaci, že mu (Václavu Řehořovi) na konci června končí smlouva a bude se řádně vypisovat vypisovat výběrové řízení, kam se může přihlásit,“ uvedl Havlíček.
„V souvislosti s dynamickým vývojem v letecké dopravě a novými výzvami považujeme za vhodné vyhlásit výběrové řízení na člena představenstva Letiště Praha, v rámci kterého posoudíme vize a představy o budoucím směřování této strategické státní účasti. Tento postup je zcela v souladu s nominačním zákonem,“ reagoval mluvčí Ministerstva financí Zdeněk Vojtěch. Doplnil také, že resort financí dosavadní práci Václava Řehoře „oceňuje“.
Proti změně na postu šéfa pražského letiště se ale už ozývají odboráři, kteří jsou ve věci informováni.
„O výměně jsem bohužel slyšel a považuji to za nesmyslný a zbytečný krok,“ uvedl předseda Českomoravské komory odborových svazů Josef Středula. Poukazuje hlavně na to, že personální změna se chystá v době, kdy odeznívá krize v letecké dopravě a odvětví se pozvolna navrací do normálu. „Stabilita firmy, zejména personální, je jedním z důležitých předpokladů úspěšného náběhu,“ uvedl šéf odborové centrály.
Celá věc je ale ještě složitější v tom, že Řehořův mandát v představenstvu z roku 2018 zní na 5 let (dle stanov), nicméně smlouva o výkonu funkce, kde je stanoven i plat, je jen na 3 roky a vyprší 27. června.
Řehoř letos v březnu proto žádal ministerstvo financí, které je jediným akcionářem letiště, o dvouleté prodloužení smlouvy, podle informací Seznam Zpráv mu ale ministryně Alena Schillerová nevyhověla. Místopředsedovi představenstva Jiřímu Krausovi, který byl ve stejné situaci, smlouva údajně prodloužena byla.
Fakticky by to mělo znamenat, že Řehoř i po 27. červnu zůstane členem představenstva, nicméně bude dělat zdarma. Aby skončil v představenstvu úplně, musel by jej jediný akcionář odvolat.
Václav Řehoř (54)
Ve vedení Letiště Praha působí od roku 2014. Loni v listopadu byl zvolen členem evropské Rady ředitelů mezinárodního sdružení letišť Airport Council International (ACI).
Dříve působil jako finanční ředitel společností CCS a Fleetcor Europe. Před příchodem na letiště pracoval pro firmy vlastněné private equity fondy: Advent International nebo Bain Capital.
Vystudoval Českou zemědělskou univerzitu v Praze, kde získal i doktorát se zaměřením na ekonomiku a řízení podniku. Na Prague International Business School absolvoval s titulem MBA.
Řehoře – manažera s více než dvacetiletými zkušenostmi – si kdysi přivedl nynější premiér Andrej Babiš. V roce 2014, kdy byl ministrem financí, si jej prosadil na post šéfa tehdejšího Českého Aeroholdingu, kam spadaly například i České aerolinie. V řízení pražského vzdušného přístavu Řehoř pokračoval i poté, co vláda rozhodla o spojení Aeroholdingu s Letištěm Praha.
Řehoř byl dokonce svého času označen za Babišova vazala. „Jestli znamená vazalství to, že poslouchám pokyny akcionáře, tak ať mě klidně nazývají vazalem,“ uvedl manažer v roce 2014 pro Hospodářské noviny. Tehdy také potvrdil, že to byl právě Babiš, kdo mu práci pro stát nabídl. „Když se vám ozve ministr financí s tím, že pro vás něco má, tak se s ním sejdete,“ řekl.
Proč má dnes „Babišův člověk“ skončit, není zcela jasné. Vše ale nasvědčuje tomu, že se znelíbil právě premiérovi.
Firma Letiště Praha se tak jako většina jiných obdobných firem v branži dostala v souvislosti s pandemií covidu-19 do vážných potíží. Dramaticky ubylo cestujících a logicky se propadly tržby. Každý měsíc firma donedávna prodělávala asi sto milionů korun, jak Řehoř uvedl i v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Nicméně v mezinárodním srovnání si dokázala udržet velmi dobré hodnocení.
Rozpory se Smartwings
Podle některých názorů by za odchodem mohl být i tlak ze strany některých obchodních partnerů. Zejména leteckého koncernu Smartwings, který na letišti v pražské Ruzyni zabezpečuje asi třetinu provozu. Vedení Smartwings se v minulých měsících netajilo tím, že s letištěm má jisté obchodní spory.
Jak přiznal sám Řehoř, letiště po Smartwings začalo v čase krize vyžadovat předplatby. Tedy platit za letištní služby ještě dříve, než budou poskytnuty.
Manažer uvedl, že jde o standardní opatření. „To je mechanismus, který používáme dlouhá léta. Za těch 7 let, co na letišti pracuji, si pamatuji na 4 letecké společnosti, které se občas dostaly do tohoto režimu. U některých je to ale úplně normální a standardní postup v rámci platných obchodních podmínek, uplatňujeme ho transparentně a po vzájemné domluvě. Nikomu neulevujeme, nikoho nezvýhodňujeme,“ uvedl Řehoř letos v únoru pro Seznam Zprávy.
Spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně, který patří do okruhu dlouholetých přátel Andreje Babiše, striktně odmítá, že by se o Řehořův konec právě oni zasazovali. Stejně tak tvrdí, že žádné spory mezi letištěm a Smartwings v současné době ani nejsou. „Pokud pan Řehoř odchází, určitě ne kvůli Smartwings,“ prohlašuje Jiří Šimáně.
Šéf odborové centrály Josef Středula plánovanou výměnu nechápe i proto, že jde o firmu ve vlastnictví státu a stát podle něj může na jejím příkladu ukázat, jak lze krizi úspěšně zvládnout. „V případě odvolání je těžké si představit nějaký důvod pro takový krok,“ míní Středula a poukazuje na to, že Řehoř je od loňska i ve vrcholovém vedení mezinárodního sdružení letišť ACI Europe.
Samotný Václav Řehoř zatím svůj pravděpodobný konec ve funkci šéfa ruzyňského letiště nekomentoval.
Pozn.: Původní text jsme doplnili o vyjádření ministra Karla Havlíčka a také o stanovisko Ministerstva financí.