Hlavní obsah

Šéf McDonald's: 36 fotbalových hřišť cheeseburgerů letos už neprodáme

Svůj první rozhovor v češtině poskytl šéf McDonald's Tomasz Rogacz pro Seznam Zprávy.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Pandemie mění i nejznámější řetězec rychlého občerstvení. McDonald’s počítá s tím, že počet prodaných cheeseburgerů letos spadne zhruba o 20 procent. A proti loňsku výrazně naroste počet prodejů jídla s sebou.

Článek

Český a slovenský McDonald‘s řídí Polák Tomasz Rogacz už šest let. Za tu dobu si docela osvojil češtinu – a zvykl si na to, že Češi mají jiné chutě než další národy. Pandemie koronaviru ho ale zaskočila, stejně jako ostatní firmy.

Pět let rekordů, pak přišel covid-19

„Posledních pět let jsme každý rok hlásili rekordní tržby, teď ale kvůli covidu – zejména v začátcích – byly ty propady obrovské, 40 až 50 procent,“ říká Rogacz. Už od května jsou sice kromě centra hlavního města tržby restaurací vyšší než loni, přesto firma počítá s tím, že počet burgerů a cheeseburgerů, které Čechům letos prodá, spadne.

„Udělali jsme si analýzu, podle které jsme loni prodali takový počet cheeseburgerů, že bychom je mohli položit na 36 fotbalových hřišť. Tento rok to bude nějakých 20-30 hřišť,“ vykresluje Rogacz.

Tomasz Rogacz (38)

Generálním ředitelem řetězce McDonald‘s pro Českou republiku a Slovensko je od roku 2014.

Předtím řídil aktivity firmy v Srbsku a v Bosně a Hercegovině.

Svoji kariéru u McDonald‘s zahájil v Polsku v roce 2001 jako řadový zaměstnanec. Postupně se vypracoval na manažera restaurace, v letech 2010 až 2012 měl na starosti poskytování podpory polským franšízantům.

Výrazně se mění i způsob konzumace. Zatímco v minulosti jídlo s sebou tvořilo zhruba 40 procent, teď už je to téměř polovina tržeb. V loňském roce ve všech restauracích značky v Česku dosáhly 5,8 miliardy korun, o letošních číslech rozhodne hlavně podzim.

Jídlo do auta

„Covid úplně změnil prodejní kanály. Teď vidíme sice návrat zákazníků do restaurací, ale drive-thru zůstává hlavním prodejním kanálem,“ vysvětluje Rogacz.

McDonald‘s, který do Česka vstoupil v roce 1992, navzdory tomu plánuje další expanzi. V současnosti má řetězec 103 restaurací a do konce roku chce otevřít další tři. „Od pěti do deseti restaurací ročně chceme otevírat dál. Hlavně restaurace na vlastním pozemku, které mají drive in,“ dodává Rogacz s tím, že v Česku má firma stále velký potenciál růstu.

Doteď brala firma jako atraktivní lokalitu město s 35 tisíci obyvateli. Teď vidí, že může i do menších obcí. A změnu dozná i sortiment: prim budou stále hrát burgery, ale v polovině příštího roku přidá řetězec i menu pro vegany a vegetariány.

„Budeme rozšiřovat nabídku. Všechny produkty, které do ní chceme přidat, teď testujeme s naší skupinou zákazníku,“ říká manažer. Upozorňuje také, že na českém trhu vzniká i spousta novinek. „Například McWrap. Koncept tohoto produktu byl před několika lety vytvořen v Česku a pak expandoval do dalších zemí.

Expanduje i konkurence

K burgerům bez masa se přiklání stále více výrobců potravin a gastronomických podniků. Z velkých řetězců rychlého občerstvení ho jako první na trhu nabídl už v loňském roce Burger King. Ten nedávno zavřel svou pobočku na pražském Václavském náměstí, ale počítá s další expanzí. Nové restaurace chystá v Českých Budějovicích, Ostravě nebo v Praze.

Se třemi novými pobočkami do konce roku počítá také KFC. Bageterie Boulevard přidá Olomouc a Zlín a dokončí tak kompletní pokrytí moravských krajských měst.

Doporučované