Článek
„Každý má rád dobrý ‚deal‘,“ odpovídá jeden z nejmocnějších mužů českého internetu na otázku, proč mají Češi tolik rádi slevy. Sedíme přitom ve skladu druhého největšího tuzemského e-shopu Mall.cz, kterému 33letý Jakub Havrlant mimo jiné šéfuje.
Snad všechny internetové obchody se tenhle týden snažily zákazníky přimět k nákupu pomocí slev. Na pátek 24. listopadu totiž připadl takzvaný Black friday, tedy tradiční den cenových srážek, jenž má své kořeny v USA. Jenže z jediného dne se nejenom v Česku stal postupem let slevový týden a e-shopy si slibují růst zisků nejméně o desítky procent.
Desítky až stovky milionů plus
V řeči čísel jde pak o zvýšení tržeb v řádech desítek až stamilionů korun.
Vlivem velké konkurence drží internetové obchody celkem nízké marže a generují zisk hlavně díky objemu tržeb. Třeba největší tuzemský e-shop Alza.cz měl za loňský rok obrat 17 miliard korun, jeho zisk se přitom pohybuje kolem půl miliardy. V roce 2015 to bylo necelých 600 milionů při tržbách kolem 14 miliard korun.
Mall.cz, jak v rozhovoru říká Jakub Havrlant, je i přes podobně velký obrat dokonce ve ztrátě. Havrlant to vysvětluje hlavně zvýšenými investicemi do změn, kterými obchod prochází.
Na celý rozhovor, ve kterém je řeč i o tom, proč skončil rozvozce potravin Koloniál a jak se změnil český internet za posledních 10 let, se podívejte ve videu nad článkem.