Článek
Vládní opatření se postupně uvolňují. Opadl zájem o nákupy u vás, nebo stále zažíváte obrovský nápor?
Ten zájem zatím neopadl. Stále zažíváme velký nápor v porovnání s tím, co bychom teď měli zažívat. Meziročně jsme zhruba na 80procentním nárůstu.
Ve finančním vyjádření – kolik se u vás utratí?
Týdenní obraty máme okolo tři čtvrtě miliardy.
Jak se dá reagovat na nápor, který je o 80 procent větší, než jste zvyklí?
Musíte reagovat rychle. Na jednu stranu je to pro nás nová situace – takto rychlý nárůst jsme nezažili. Na druhou stranu máme za sebou několik vánočních sezon, tedy máme připravených spoustu krizových, náborových a zaškolovacích scénářů, které – sotva jsme je po loňských Vánocích uložili – jsme zase 9. března vytáhli a vrátili se zpátky do provozu a do sezonního tempa.
Tomáš Havryluk
Do společnosti Alza nastoupil v roce 2007 ještě jako student.
Položil základy celého IT obchodu a přišel s inovacemi, jako jsou například platební automaty Alza PayBoxy.
Zodpovídá za strategické projekty společnosti.
Je to stejné jako Vánoce, nebo ty bývají větší?
Vánoce bývají ještě větší. Struktura prodejů je trošku jiná, ale v případě Vánoc tak nějak tušíme, kdy budou, to datum se příliš nemění. Tato situace přišla z týdne na týden. Bylo to rychlé. Zvládli jsme rychle nabrat lidi, rychle reagovat procesně a provozně, ale je potřeba, aby se lidé zapracovali a aby si všechno sedlo.
Co se teď prodává nejvíc?
Z makropohledu je to vybavení do kanceláří. Pro firmy i jednotlivce. Absolutní jednička jsou webkamery, tam je čtrnáctinásobný nárůst a máme je úplně vyprodané. Překvapily mě nárůsty domácích pekáren chleba, domácích mrazáků. Výpadky byly také u šicích strojů, které nám také několikrát během předchozích týdnů došly.
Dodávky z Číny? Šílené!
Jak náročné je zásobování, když doprava nefunguje jako dříve?
Ve spoustě segmentů se žije ještě z „předkoronavirových“ zásob. Zvládnout ten přítok zboží je velká výzva pro naši logistiku. Upravovali jsme zpátky do sezonního režimu všechny rezervační systémy pro kamiony, které směřují do našeho logistického centra. Pokud jde o přímé dodávky z Číny, to mám sice jen zprostředkovaně, ale tam je to šílené.
Alza.cz
Společnost vznikla v roce 1994 pod značkou Alzasoft. Generálním ředitelem a členem představenstva společnosti je zakladatel společnosti Aleš Zavoral.
Alza.cz je největší e-shop v Česku s ročním obratem 25 mld. Kč za rok 2018 a současně patří i mezi desítku největších obchodníků v ČR.
Kromě České republiky působí na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu.
Zdroj: Wikipedia
Co to znamená?
Nemáte zboží, pak ho máte. Nemáte ho jak poslat, pak ho sice máte jak poslat, ale zavře se letiště. Pak se zruší ten let. Pak vám ho sebere někdo jiný – ať už jiný byznys, nebo některá z vlád. Zkrátka dostat sem teď zboží z Číny je nadlidský úkon.
Vy jste vyzvali dodavatele a majitele zavřených obchodů, aby se k vám přihlásili. Jaký je zájem?
Těch přihlášek máme určitě přes stovku. Jsou to vyšší desítky dodavatelů. My jsme připraveni na nějaká základní zalistování všech položek v několika málo dnech – ty balonky jsou většinou na straně dodavatelů. Očekáváme, že naše katalogové položky stoupnou v řádech desítek, možná i stovek tisíc.
Peklo zamrzlo
Vy jste začali prodávat i potraviny, jak se jim daří?
Ano, peklo zamrzlo a Alza začala prodávat potraviny. Zatím jsme zalistovali pouze vybrané produkty, které jsme schopni správně skladovat a přepravovat. Zájem je veliký a zákazníci si to našli bez nějaké propagace. Zatím je příliš brzy na hodnocení. My to bereme tak, že dnešní doba je příležitostí vyzkoušet si spoustu věcí. Tak jsme si vyzkoušeli nabídku potravin a uvidíme, až to odpadne, jestli zájem zůstane, jestli nám bude dávat smysl udržovat to portfolio a v tomto segmentu se pohybovat jako stálý hráč.
Co dál budete zkoušet?
Zkoušíme i další segmenty. Hodně z nich jsou právě ty, ze kterých se nám teď ozývají dodavatelé. Je to spousta věcí, které bych ale chtěl zveřejňovat, až je budeme mít vyzkoušené a měly by spatřit světlo světa.
Typově? Kam se Alza posune?
Určitě se hodně posouváme, co se týče sortimentu. To je naše dlouhodobá strategie. Každý kvartál, měsíc, rok spouštíme nové segmenty.
Pak je tam spousta výzev ve fungování našich provozů. Přeskládání fungování prodejní sítě, řešení uživatelských scénářů na dálku – příkladem může být bezobslužné podávání reklamací v naší síti. Ta komunikace se děje sice jenom na pár metrů, ale kompletně elektronicky. To je něco, co si dovedu představit na větší dálku.
Co dalšího můžete mít v sortimentu?
Určitě jsou tady ty potraviny, móda, boty a spousta dalšího. Kdybych se zamyslel, tak nějaké věci na Alze sehnat nejdou.
Auta?
Elektromobily jsme už měli zalistované, ale proč by se auta nemohla přenést do online. Není to tak, že bych teď uvažoval o prodeji aut, ale nevylučuji to.
Není důvod pro návrat do jednaček
Jak to bude po skončení pandemie, zůstanou už lidé na internetu? Zůstanou vám vysoké tržby?
Myslím, že vyšší zůstanou. Dojde ale k velké změně, nejenom u e-shopů. Tohle období je pro mnohé kritické, čekají nás velké ekonomické následky, ale došlo i k ohromné digitalizaci celé společnosti. Když se podíváte na učitele a školství, lidé a firmy se naučili mnoho nového a to už nezapomenou. Já si myslím, že se to zpátky do normálu už nevrátí.
Jaká bude společnost po covid-19?
Společnost po covid-19 bude digitalizovaná, dojde k jejímu posunu dál do budoucnosti. Nechci vynášet soudy a prognózy, ale když se podíváme na to, co se teď děje, tak mizí spousta nepodstatných věcí a krystalizují se věci důležité a efektivní. To je třeba školství.
Myslím si, že lidé se naučí ještě víc fungovat na dálku, naučí se komunikovat. Spousta jednání bude v tom online režimu pokračovat tak, jak začala, a nebude důvod k návratu do jednaček. Myslím si, že část výuky se bude moc odehrávat na dálku a ten trend online nákupů bude pokračovat dál.
Jaký je váš finanční výhled na celý rok?
Jsou tam tři proměnné. Pozorujeme velký přesun od klasického retailu do e-commerce. To Alze nahrává. Pak je tu ale otázka, jaké budou ekonomické následky pandemie, tedy co to udělá s maloobchodními prodeji jako s celkem. Třetí proměnná pak bude okamžik, kdy k nám doputuje výpadek výroby, který byl v Číně začátkem roku. My jsme se snažili předzásobit už od prosince. Celá Evropa teď jede ještě na zásobách, které byly na lodích v lednu, a uvidíme, jakým způsobem se to projeví. Nemyslím si, že to bude dramatický výpadek jako za minulého režimu, ale ten výpadek se nějakým způsobem projeví na cenách a na sortimentu.
Co může chybět?
Vlastně může chybět všechno, co se vyrábí v Číně. Určitě věci, u kterých se teď absolutně zvýšila poptávka – kancelářské vybavení, sluchátka, webkamery. Ty chybí už teď a nevím, jak budou výrobci schopni zareagovat. Nemám ani informace o tom, v jakém přesném složení výpadky postihovaly jednotlivé segmenty a jakým způsobem se Číně daří tu situaci dohánět.