Hlavní obsah

Se šesti křídly má létat na třetinu paliva a s pětinou emisí. Dál a rychleji

Podívejte se na letadlo se šesti křídly, co vystačí jen se třetinou paliva.Video: Jan Marek

Koncept dopravního letadla z USA chce proměnit létání i celý průmysl. Oproti běžným strojům spotřebuje o 70 procent méně paliva. Má totiž atypický trup, efektivní motory na nezvyklém místě, ale především hned šest křídel.

Článek

Počet křídel letadel se napříč desetiletími vývoje průmyslu ustálil na dvou. Jako třeba u Boeingu 787-9 Dreamliner, kterých po světě koncem loňska u 54 aerolinek létalo až 556. Jeden ze strojů za 4,5 miliardy korun uveze skoro 300 pasažérů.

Jen asi o 30 míst méně, ale skoro o tři tisíce kilometrů větší dolet (tedy 16 900 kilometrů) přitom slibuje stroj, který by navíc měl mít překvapivě sotva třetinovou spotřebu paliva a vypouštět o 80 procent méně emisí skleníkového plynu CO2 do ovzduší. A to má létat maximální rychlostí 1 111 kilometrů v hodině.

„Korunním klenotem zůstává naše schopnost dostat spotřebu paliva dolů o 70 procent. Revolucionizujeme tím průmysl,“ vysvětluje Tyler Mathews, šéf startupu SE Aeronautics z americké Alabamy.

Za výkonností i šetrností stojí hlavně to, čím se koncept SE200 liší už od prvního pohledu – šest křídel. Dvě v přední části trupu, dvě za půlkou a dvě na zádi. Kromě počtu je netradiční i tvar, křídla jsou totiž mnohem užší, protože nemusí nést palivové nádrže, i tak jsou však efektivnější.

Větší efektivita i pro menší letiště

Větší počet křídel znamená i vyšší vztlak. Pro vzlet a přistání proto stroj nemusí mít tak dlouhou dráhu a hodí se i na menší letiště.

Kompletně přepracovaná je záď letounu. Místo jedné ocasní plochy přišli inženýři se dvěma a změnili i jejich tvar, napodobují písmeno V a zastanou i funkci kormidla. Mezi tyto dvě plochy umístili autoři novinky dva motory, při letu však bude pracovat jen jeden o tahu 285 kN.

Přelomový má být i trup dopravního letadla, v jehož horní části bude palivová nádrž. Startup tvrdí, že letoun by měl být jednolitý, tedy stejně pevný, lehčí a že se obejde bez složité montáže odděleně vyráběných velkých částí.

„V těchto spojích se trup nejčastěji láme, když se stane nějaká nehoda,“ uvádí sama společnost s odkazem na montáž dnešních obrů. „Trup od SE (Aeronautics) bude vyráběný v celku. A také budeme schopni tato letadla stavět v ještě méně než polovičním čase, než kolik zabere produkce strojů jeho velikosti,“ dodává.

Jak by to vypadalo v praxi, však zatím manažeři nesdělili ani neukázali, stroj zatím existuje jen jako koncept na papíře a jako model v počítači. Ale už v tomto stádiu budoucí výrobce láká potenciální pasažéry třeba na inovativní systém klimatizace na palubě, který pro ně bude údajně příjemnější než u současných strojů.

Dvě svislé ocasní plochy ve tvaru V přitom nejsou novým objevem, přišel s nimi už v roce 1930 polský inženýr Jerzy Rudlicki. Tolik se ale neujaly, v současnosti je používá třeba firma Cirrus u letounu Vision SF50.

Ohledně dalších průlomových technologií na poli letectví už nicméně Seznam Zprávy psaly třeba i v případě investice nizozemského dopravce KLM Royal Dutch Airlines, který podpořil vývoj letounu „Flying-V“, který by měl mít spotřebu menší o 20 procent i díky tomu, že pasažéry a náklad bude mít ve svých křídlech.

Doporučované