Článek
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nepodařilo řádně dokončit ani podzimní část celostátního sčítání aut. A je stále více pravděpodobné, že zjištěná data nebudou mít požadovanou vypovídací hodnotu. Jde přitom o akci, za niž má ŘSD dodavatelským firmám zaplatit téměř 50 milionů korun.
Měření intenzity dopravy na silnicích a dálnicích probíhá v pětiletých cyklech. Letos mělo začít v březnu a pokračovat v určené termíny během celého roku až do konce října. Ale do počítání znovu zasáhla pandemie a opětovné vyhlášení nouzového stavu. Tak jako se to stalo v jarních měsících.
Předčasný konce a zase odklad
Vládní restrikce vyhlášené poprvé v březnu vyvolaly prudký pokles intenzity dopravy. Kvůli tomu se nezačalo sčítat v březnu, ale nakonec až v červenci, kdy se doprava podle úsudku ŘSD již zase vrátila v zásadě do normálu. Bylo také rozhodnuto, že jarní část sčítání se odloží na příští rok.
Další počítání aut na určených místech po celé republice následovalo dle harmonogramu i po prázdninách, dokončeno mělo být 22. října. Opětovné vyhlášení nouzového stavu ale vyvolalo i tentokrát změnu plánů. „14. října jsme dvanáctý sčítací termín předčasně ukončili, “ říká mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Situace je teď taková, že se vše má dopočítávat příští rok, od poloviny dubna do konce června.
Stále naléhavěji se ale nabízí otázka, o čem nynější měření bude vlastně vypovídat, když intenzita dopravy je kvůli protiepidemickým opatřením už několik měsíců více či méně zkreslena a vyhlídky na návrat k normálu jsou jen mlhavé.
„Výsledky budou odpovídat dopravě v období od července 2020 až do července 2021 mimo dobu vyhlášených mimořádných opatření. A tak budou i prezentovány,“ uvádí mluvčí Studecký.
Vyhozené peníze
Jenže naměřené hodnoty nebudou odrážet intenzitu dopravy během standardních let, tudíž dobře neposlouží k tomu, čemu by měly primárně sloužit. Totiž k plánování nové výstavby dálnic, obchvatů, protihlukových stěn a také k plánování oprav a rekonstrukcí komunikací. Data budou stěží využitelná i k aktualizaci prognóz vývoje dopravy.
Stále více je o tom přesvědčen i bývalý expert ŘSD Jan Suchý, který se dlouhá léta měřením intenzity dopravy zabýval (nyní už je v penzi). Ten soudí, že letošní sčítání bylo jen vyhozením peněz a k účelům, pro něž jsou data sbírána, stejně neposlouží.
„Osobně se domnívám, že takto sesbíraná data budou bezcenná a z hlediska vývoje a prognóz prakticky nepoužitelná,“ uvedl Suchý. Podle něj by bylo rozumnější celé sčítání odsunout na dobu, až pandemie skončí.
Celou akci pro ŘSD smluvně zajišťuje brněnské Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s firmami VARS Brno a ManpowerGroup.