Článek
„V českém prostředí je to určitě unikát. Nemáme informace o tom, že by se v České republice někdo pokoušel o něco podobného. Držíme tomu palce,” komentuje to Ondřej Bouček ze Správy informačních technologií města Plzně.
Plzeňská firma začala na dronu v týmu sedmi lidí pracovat zhruba před čtyřmi měsíci, nyní už má hotový prototyp a před dvěma týdny poprvé úspěšně otestovala dron i s pasažérem. „Zatím jsme se dostali do letové výšky 10 metrů, ale meta je výrazně vyšší - 500 až 1000 metrů,” říká konstruktér WPA Martin Rejšek.
Stroj nyní vydrží ve vzduchu několik minut, v budoucnu by ale baterie měla vydržet 30 až 45 minut. Poté by bylo nutné ji znovu ze sítě nabít. Dron se nyní pohybuje rychlostí 20 až 30 km/h, i v tomto ohledu má ale firma výrazně ambicióznější plán. Stroj by se měl v budoucnu pohybovat až rychlostí 100 km/h.
Během testování stroj ovládal člověk stojící na zemi, a to pomocí dvou joysticků. Podle Rejška by ale mělo být v budoucnu možné, aby „pilotoval” člověk na palubě. Tím pádem už by se ale nejednalo o dron. A tomu také odpovídá cíl firmy. „S Úřadem pro civilní letectví řešíme certifikaci, usilujeme o kategorii ultralehkých letadel do 450 kilogramů,” říká Martin Rejšek.
Hlavní využití by v budoucnu mohlo být podle Rejška v příměstské a městské dopravě. A to především kvůli snadnému ovládání a relativně nízkým nákladům. „Když budeme stroj srovnávat s helikoptérou, rozdíl je veliký. Řídit helikoptéru je složité, ‚dron’ je ovládaný dvěma joysticky a dá se to jednoduše naučit,” říká Rejšek. Hodina provozu „dronu” pak vyjde zhruba na 300 korun, hodina provozu u helikoptéry pak kolem 16 tisíc korun.
Pořizovací náklady by v případě dvoumístného stroje mohly být podle WPA kolem tří milionů korun.
„Do budoucna vidím největší úskalí v leteckém provozu, ani ne tak dronů, jako spíš letadel celkově. Budou se řešit místa přistání, provoz i to, zda bude stroj fungovat v autonomním režimu nebo bude pilotovaný. Neznámých je hodně,” zamýšlí se nad budoucností Ondřej Bouček.