Článek
Dva největší hráči na trhu sportovních sázek v Česku jsou zároveň jedni z největších sponzorů fotbalu, ale i sportu obecně. Společnosti Fortuna a Tipsport, stejně jako další sázkové kanceláře, kvůli pandemii koronaviru a zrušením téměř všech sportovních akcí, denně přicházejí o miliony korun.
Při spojení těchto dvou faktů se tak nabízí otázka, zdali pandemie a s ní spojená finanční krize můžou zapříčinit ztrátu klíčových sponzorů fotbalu, kterými sázkové kanceláře bezpochyby jsou.
Jak ale vůbec taková spolupráce funguje? Ligová fotbalová asociace, tedy vedení nejvyšší fotbalové ligy, má uzavřenou partnerskou smlouvu se sázkovou společností Fortuna, která je generálním partnerem soutěže a liga po ní nese i jméno.
Sázková kancelář vedení ligy po nedávném navýšení kontraktu zaplatí ročně 75 milionů korun. „Sponzoringové smlouvy obecně fungují na principu, kdy si jedna strana za finanční úplatu zajišťuje prezentaci své značky, produktu či služby prostřednictvím strany druhé. Jednoduše řečeno LFA získává peníze, Fortuna získává vizibilitu, volné partnerské vstupenky a další výhody,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy PR Manager Fortuny Petr Šrain.
Na stejném principu funguje i spolupráce mezi sázkovými společnostmi a kluby. Tipsport má uzavřenou exkluzivní partnerskou smlouvu se Spartou, Fortuna naopak spolupracuje s pražskou Slavií. „Uzavřením generálního partnerství s klubem společnost získala mimo jiné prostor na dresech při utkáních v české lize, sekundární vizibilitu v televizním prostoru, ale také prezentaci na LED mantinelech na hřišti nebo možnost pořádání promoakcí na stadionu,“ přiblížil výhody partnerství pro sázkovou společnost zástupce Tipsportu Václav Sochor.
Pandemie na příjmy sázkových kanceláří měla téměř okamžitý dopad, i když společnosti klienty lákají alespoň na kurzy z omezené nabídky. „Potýkáme se s úbytkem příjmů v řádech desítek procent. Jsou ale klienti, kteří si dokážou vybrat sázkovou příležitost i z omezené nabídky. Mluvíme o 30 až 40 % tipérů,“ sdělil Seznam Zprávám Václav Sochor.
Dle vyjádření obou společností finanční podpora z jejich strany záleží na rychlosti obnovy sportovních akcí, v čele s nejvyšší českou fotbalovou ligou. Dohrání soutěže je rozhodující zejména pro Fortunu.
Ta totiž v případě, kdy by se soutěž nedohrála, LFA nezaplatí smluvní částku v plné výši. „Sponzoringové smlouvy, konečně jako všechny obchodní kontrakty, na situace, kdy jedna či druhá strana nedostojí svým závazkům, myslí. Například ve vztahu k LFA, v situaci, kdy by teoreticky došlo k nedohrání ligové sezony, by bylo odpovídajícím způsobem kráceno i plnění z naší strany,“ reagoval na dotaz Seznam Zpráv Petr Šrain, PR manager Fortuny.
V konečném součtu by tak samozřejmě tratily i kluby, mezi které pak Ligová fotbalová asociace peníze rozděluje. Vliv by ale pandemie naopak neměla mít na plnění sázkových kanceláří vůči Spartě a Slavii. „O jakémkoliv přerušení či ukončení spolupráce s klubem jsme nikdy neuvažovali. Partnerství nadále běží a my se snažíme jeho podmínky plnit a těšíme se na jeho pokračování do budoucna,“ okomentoval budoucnost spolupráce se Spartou Václav Sochor, vedoucí komunikace společnosti Tipsport.
Vcelku podobný postoj má k vlastnímu klubovému partnerství Fortuna. Ta vzhledem k přívětivým vyhlídkám a zmírněním opatření, společně s přiblížením návratu ligy, zůstává pozitivní. „Ano, žijeme v době, která pro nikoho z nás není snadná, ale žádné fatální změny nejsou v tuto chvíli aktuální, s našimi partnery máme korektní a dlouhodobé vztahy,“ sdělil zástupce Fortuny Petr Šrain.
Sázkové společnosti i přes pandemickou krizi fotbal plánují finančně podporovat dál. Pokračovat by měly i projekty, které byly sjednané před koronavirem. „Zavázali jsme se například k podpoře videorozhodčích. Naše podpora fotbalu je dlouhodobá, své zájmy jsme si zodpovědně ošetřili při jednání o kontraktech, na naší fotbalové filozofii se nic nemění,“ ubezpečil fotbalové fanoušky Petr Šrain.