Hlavní obsah

Samozvaný „obránce svobody slov“ přichází o reklamu

Ilustrační fotografie.

Verizon, North Face či Ben and Jerry's jsou některé z firem, které se rozhodly podpořit kampaň Stop Hate for Profit. Bojkotem reklam na Facebooku vyjadřují nesouhlas s neschopností platformy řešit nenávistnou rétoriku.

Článek

Americký prezident Donald Trump se v rámci volební kampaně na sociálních sítích několikrát nevhodně vyjádřil k protestům proti rasové nerovnosti. Trump publikoval na svém Facebooku a Twitteru příspěvky s obsahem, které pobouřily demonstranty.

Sociální sítě Facebook a Twitter však mají rozdílný pohled na věc. Zatímco Twitter část Trumpových kontroverzních příspěvků smazal nebo je označil upozorněním, že podněcují k násilí, platforma Facebook je nechala bez zásahu.

Výkonný ředitel a spoluzakladatel firmy Facebook Mark Zuckerberg se odvolal na svobodu slova a odmítá Trumpovy příspěvky cenzurovat.

Kvůli svému postupu čelí Facebook nejen kritice svých vlastních zaměstnanců, ale také ztrátě inzerce. V Americe vznikla kampaň Stop Hate for Profit, která vyzývá prodejce k odstranění svých reklam z Facebooku. Za kampaní stojí neziskové organizace Anti-Defamation League, NAACP a Color Of Change. Několik firem se proto rozhodlo bojkotovat reklamu na Zuckerbergově síti.

Ve čtvrtek se ke kampani připojila také druhá největší telekomunikační společnost světa Verizon. Podle mluvčí Verizonu Emily Vickerové se bojkot vztahuje na reklamu jak na Facebooku, tak na jeho sesterské aplikaci Instagram.

„Pozastavujeme naši reklamu, dokud Facebook nevytvoří přijatelné řešení, které nám zajistí pohodlí a bude v souladu s tím, co jsme dříve udělali s YouTube a dalšími partnery,“ uvedl mediální ředitel společnosti Verizon John Nitti pro CNN.

Dříve se k akci připojily také společnosti North Face, REI a Patagonia, které prodávají outdoorové oblečení, nebo výrobce zmrzliny Ben and Jerry ́s Unilever.

Aplikace pro bezplatnou komunikaci Viber se dokonce rozhodla přerušit veškeré obchodní vztahy s Facebookem. Z Viberu tak zmizí všechny nástroje a obsah Facebooku. Důvodem je neschopnost platformy zamezit šíření nenávisti a také porušování ochrany osobních údajů.

„Facebook nadále ukazuje, že nerozumí své roli v dnešním světě. Od zneužití dat přes nedostatečnou bezpečnost až po neschopnost přistoupit k potřebným krokům proti nenávistné rétorice,“ uvedl generální ředitel Viberu Djamel Agaoua.

„Hluboce respektujeme rozhodnutí jakékoliv značky a soustředíme se na odstranění nenávistných projevů,“ vyjádřila se k ohlášeným bojkotům Carolyn Everson z VP Global Business Group Facebook.

Kampaň Stop Hate for Profit tvrdí, že Facebook nedokázal řešit šíření dezinformací a nevhodných příspěvků.

Bojkoty reklam se mohou podepsat na rozpočtu Facebooku. Většiny příjmů sociální sítě totiž tvoří zisky z inzerce. Z prodeje reklam měla loni sociální síť příjem kolem 70 miliard dolarů (1,67 bilionu korun). Pozastavení reklam bude trvat do července.

Doporučované