Hlavní obsah

Samovolné brždění při jízdě a polámané kosti. Dvě novozélandská města zakázala koloběžky Lime

Zákazníci služby na půjčování koloběžek Lime na Novém Zélandu se zranili kvůli závadě, která blokovala přední kola.Video: Lukáš Fíl, Seznam Zprávy

Elektrické koloběžky Lime byly dočasně zakázány ve dvou novozélandských městech. Auckland a Dunedin pozastaví jejich provoz po řadě nehod způsobených technickou závadou. Celkem podle firmy v zemi došlo ke 155 případům „nestandardního brždění“. Během jízdy se uzamklo přední kolo koloběžky. Někteří jezdci při tom byli vymrštěni na chodník a utrpěli zranění.

Článek

V Aucklandu, největším městě Nového Zélandu, byl dočasně pozastaven provoz elektrických koloběžek Lime. Stalo se tak poté, co softwarová závada u některých strojů způsobila zablokování předního kola během jízdy.

Provozní ředitel městské rady Dean Kimpton uvedl, že ho Lime informoval o 155 nehodách způsobených „nestandardním brzděním“. Z nich se 92 stalo v Aucklandu a 30 z vedlo ke zranění.

Někteří jezdci při těchto nehodách utrpěli vážná zranění, jako zlomenou čelist nebo klíční kost.

Lime měl radě města do pátku minulého týdne předložit důkazy, že koloběžky jsou bezpečné. To se podle Kimptona nestalo, a tak město rozhodlo jejich provoz dočasně pozastavit.

„Bezpečnost lidí, kteří používají elektronické koloběžky a těch, kteří s nimi sdílejí životní prostředí, je naší prioritou číslo jedna,“ řekl Kimpton.

„I když oceňujeme pohodlí, které elektronické koloběžky nabízejí jako inovativní dopravní řešení, jejich nebezpečnost je neoddiskutovatelná,“ dodal.

Lime zahájil provoz v největším městě země Aucklandu v říjnu minulého roku. Od té doby zaznamenala Společnost pro kompenzaci při nehodě (Accident Compensation Corporation – ACC) více než 1 200 případů úrazů od jezdců z celé země. To stálo daňové poplatníky 566 000 novozélandských dolarů na pojistném plnění.

Aucklandská rada teď pověřila nezávislého hodnotitele, aby posoudil bezpečnost koloběžek. Konečná zpráva a další rozhodnutí ohledně jejich provozu bude následovat na začátku tohoto týdne.

Rozhodnutí Aucklandu stáhnout koloběžky z ulic okamžitě následovalo město Dunedin na Jižním ostrově. V Dunedinu bylo podle údajů ACC zraněno 91 osob v nehodách na koloběžkách Lime od jejich zavedení v lednu.

Lime v komentáři pro deník New Zealand Herald uvedl, že problém s nečekaným brzděním se týkal „méně než zlomku procenta“ všech jízd na Novém Zélandu. Firma doufá, že se do ulic Aucklandu a Dunedinu brzy vrátí.

„Aktualizovali jsme firmware, abychom vyřešili problém se zablokováním kol a od té doby jsme na Novém Zélandu zaznamenali významné snížení počtu takových nehod.“ řekl deníku regionální manažer Lime pro Asii a Pacifik, Anthony Fleo.

Podobný problém se vyskytl i u některých Lime koloběžek ve Švýcarsku, kde firma musela stáhnout začátkem tohoto roku celou flotilu.

V Praze začal Lime působit v září minulého roku. Koloběžky podle firmy využilo k 7. únoru už téměř 50 000 lidí, kteří dohromady najeli 315 000 kilometrů.

Doporučované