Článek
Pokud se řekne slovo chopper, každý zasvěcený motorkář i úplný amatér si vybaví amerického výrobce Harley-Davidson a jeho proslulé stroje. Ty vyrábí už od roku 1903 a přežil všechny krize, které mu stály v cestě. Nicméně i oblíbený podnik v současnosti ztrácí pevnou půdu pod nohama a snaží se vymyslet, jak zvednout prodej.
A nemůže za to pouze koronakrize, výrobci přirozeně stárne fanouškovská základna a navíc má potíže s přilákáním nových kupujících.
Stabilita především
Americký mistr motorek si proto nechal patentovat samovyrovnávací gyroskop, aby zabránil i méně zběhlým jezdcům v trapném pádu ze stroje v nízké rychlosti. Ono se není čemu divit, stroj společnosti váží několik set kilogramů a manévrování není lehkou záležitostí. S informací přišel motoristický server Cycle World.
Záměrem firmy, jak ho odhaluje nová patentová přihláška, je přidat gyroskop, který pomůže udržet rovnováhu při stání a při nízké rychlosti.
Samotné zařízení tvoří těžký setrvačník, kterým otáčí elektrický motor. Během normální jízdy by nebyl aktivní a kromě své hmotnosti by chování motocyklu nijak neovlivnil. Při nízkých rychlostech pod zhruba pět kilometrů v hodině by se gyroskop aktivoval, setrvačník ukotvený tak, aby se mohl otáčet ve všech směrech, by pomáhal řidiči manévrovat a vše by řídil počítač.
Samostatné zařízení
Právě na fakt, že celé zařízení pracuje samostatně, dává americká společnost velký důraz. Celá gyroskopická jednotka a její počítač jsou zabudovány do horního kufru. To znamená, že k provozu potřebuje pouze elektrické napájení a může být dodatečně namontován prakticky na jakoukoliv motorku.
Pro nové jezdce to znamená, že si zařízení mohou odmotnovat, až si budou svými dovednostmi jistí a nebudou ho potřebovat. A pro stárnoucí motocyklisty to znamená, že mohou dovybavit další stroje kvůli bezpečnosti. Patentovaný design ukazuje jednotku, která je samostatná a mohla by být potenciálně dovybavena téměř u všech modelů.
I když patentová přihláška zdaleka není zárukou toho, že by se nápad přenesl do výroby, pokud se ukáže, že je patent funkční, mohl by to být revoluční doplněk k dalším nabídkám společnosti.
Navíc patent podaný v Německu v loňském roce a v USA v roce 2018 nelze označit za průlomový. Už před dvěma lety představil výrobce BMW R1200GS jako autonomní motorku, která umí skoro vše. Navíc gyroskopy používala také japonská Yamaha či Honda.