Článek
Přístroj by se měl na trhu objevit příští rok, uvedla univerzita na svých internetových stránkách. Pomáhat by měl zejména při vyšetřování dopravních nehod.
„Policie dnes kontroluje brzdné stopy na místě nehody jen vizuálně, jinou metodu bohužel nemá. Navíc hojně užívané ABS omezuje prokluz kol, takže se čím dál tím častěji jako znalci setkáváme s tím, že stopy pneumatik nejsou na místě vůbec viditelné, přestože řidiči uvádí, že brzdili. Zjištění, zda a kdy řidič začal brzdit, přitom může rozhodnout o samotném zavinění nehody,“ uvedl Albert Bradáč z Ústavu soudního inženýrství VUT.
Přístroj vyvíjí společnost AtomTrace, která vznikla před šesti lety jako start-up technologického institutu CEITEC. Přístroj, který je údajně první svého druhu na světě, hledá na povrchu silnice zinek, který pneumatiky běžně obsahují.
„Policistům stačí jednoduše nastavit velikost prostoru, který potřebují prozkoumat, a Road-Trace se sám pohybuje a hledá neviditelné zinkové stopy. Přístroj má na podvozku umístěný laser, který pomocí impulsů analyzuje povrch vozovky a hledá daný chemický prvek,“ uvedl technický ředitel AtomTrace a absolvent VUT Tomáš Janeček.
Z délky brzdné dráhy policisté určují, jakou rychlostí řidič jel a jak rychle před střetem zareagoval. Přitom její velká část může být pouhým okem neviditelná. Zařízení na měření brzdné dráhy je v současnosti dlouhé něco přes metr, vývojáři jej ale chtějí zmenšit tak, aby ve výsledku mělo přibližně rozměry jako zahradní sekačka.
Přístroj měl být původně na trhu už v letošním roce, jeho dokončení ale oddálila pandemie koronaviru. „Museli jsme část testování, zpracování dat a měření posunout až do roku 2021. Ještě budeme řešit například vliv hasicí pěny či různých granulátů, aby v případě zásahu hasičů dodávalo naše zařízení správná data,“ dodal Janeček. Cena přístroje při vstupu na trh by se podle něj měla pohybovat kolem 100 000 eur, tedy v přepočtu asi 2,6 milionu korun.