Článek
V pražském Rudolfinu se v sobotu vyhlašovali vítězové 24. ročníku filmových cen Český lev. Akademiky jednoznačně okouzlil snímek věnovaný osudu diplomata a politika Jana Masaryka. Získal 14 nominací. A proměnil jich dvanáct.
Získal cenu za nejlepší film.
Za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli - sám „Masaryk" Karel Roden.
Za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli - pro Oldřicha Kaisera. Ten ztvárnil prezidenta Edvarda Beneše.
Za nejlepší režii - pro Juliuse Ševčíka.
Za nejlepší scénář - pro Petra Kolečka, Juliuse Ševčíka a in memoriam Alexe Koenigsmarka.
Za nejlepší zvuk - pro Viktora Ekrta a Pavla Rejholce.
Za nejlepší střih - pro Marka Opatrného
Za nejlepší kameru - pro Martina Štrbu.
Za masky - pro Lukáše Krále.
Za kostýmy - pro Katarínu Štrbovou Bielikovou.
Za scénografii - pro Milana Býčka.
A za nejlepší filmovou hudbu, kterou pro Masaryka zkomponovali Michal Lorenc a Kryštof Marek.
Dvanáct sošek, to je nový rekord. Doposud byl nejúspěšnější snímek o Janu Palachovi Hořící keř, který ze Lvů odcházel s 11 soškami.
Ceny pro Bartošku i Zaoralovou
Českého lva za mimořádný přínos české kinematografii převzali dnes večer v pražském Rudolfinu filmová teoretička Eva Zaoralová a prezident Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Jiří Bartoška. Oba mají hlavní zásluhu na moderní podobě festivalu, spolupracují spolu 23 let.
A kdo ještě získal ocenění - a nemá co společného s Masarykem?
Cenu pro nejlepší herečku v hlavní roli získala Polka Michalina Olszańská za Já, Olga Hepnarová.
Cenu pro nejlepší herečku ve vedlejší roli získala Klára Melíšková ve filmu Já, Olga Hepnarová.
Nejlepším dokumentem se stal Normální autistický film režiséra Miroslava Janka.
O výsledcích rozhoduje hlasování akademiků České filmové a televizní akademie (ČFTA). Celkem 157 hlasujících akademiků vybíralo ze 42 celovečerních hraných a animovaných filmů a 29 dokumentů uvedených do distribuce v roce 2016.
Galavečerem provázela slovenská moderátorka Adéla Banášová. S tou jsme natáčeli pouhých 24 hodin před živým vysíláním Lvů: Čeho se obávala a jak se na Rudolfinum připravovala?
Loni měl premiéru největší počet snímků od roku 1990 a superúspěšný Anděl Páně 2 prolomil milionovou hranici návštěvnosti.
Pomáhají tvůrcům ocenění v další tvorbě? A jak se na kvalitě tuzemské produkce projevuje stále častější spolupráce se zahraničím? Jak dlouho trvá uvedení filmového nápadu až na plátna? A kdy se dá snímek označit za komerčně úspěšný?
Na tyto otázky jsme hledali odpovědi ve studiu Seznam Zprávy. Svůj pohled na filmový byznys v něm poodkryl režisér Jan Hřebejk. S kým ráda točí a jak funguje chemie mezi hereckými partnery, popsala legenda českého filmu i divadla Daniela Kolářová. Zákulisí filmové produkce pak popsala Ludmila Claussová z Czech film Commission.