Článek
Radary kontrolovaly rychlost v rekonstruovaných úsecích i v předchozích letech, rychlost tehdy překročilo asi jedno procento řidičů, kteří měřenými úseky projeli.
Jako první bude technika, která bude měřit průměrnou rychlost projetí vozidla v kontrolovaném úseku, nasazena na šestikilometrovém úseku u Velkého Meziříčí. Radary budou sbírat data pro policii, jež následně spáchané přestupky pošle příslušné obci s rozšířenou působností.
Pandemie brzdí opravy dálnice.
Během roku bude technika nainstalována i na dalších opravovaných úsecích, konkrétně Mirošovice-Hvězdonice, Soutice-Loket, Humpolec - Větrný Jeníkov a Velký Beranov - Měřín.
Podle ministerstva radary pomáhají v zúžených úsecích zklidnit dopravu a zároveň chrání dělníky na stavbě. „Nejčastější příčinou nehod v omezených úsecích je nezvládnutí rychlé jízdy, náraz do dočasných svodidel, čímž se může na hodiny zastavit provoz na daném úseku. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství těchto případů,“ uvedl ředitel Dopravní policie Jiří Zlý.
Podle studie Besip se průměrná rychlost v uzavírkách na D1 po zahájení úsekového měření v minulých letech snížila o pět kilometrů za hodinu. Řidiči zároveň méně překračovali nejvyšší dovolenou rychlost. „Díky tomu se snižuje riziko vzniku nehod, ale také je průjezd dopravním omezením plynulejší. Pokud se vozidla pohybují podobnou rychlostí a nedochází k náhlému zrychlování a brždění, zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent,“ řekl vedoucí Besip Tomáš Neřold.
Opravy D1 jsou rozděleny do 20 úseků, 13 z nich je dokončeno. Kompletní rekonstrukce D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala v roce 2013. Dosud je hotovo 90 kilometrů, na dalších 71 kilometrech se letos pracuje. Opravy měly být původně dokončeny už letos, práce ale nabraly zpoždění.