Článek
„V Evropě používáme osobní auto průměrně 1,5 hodiny denně,“ vysvětluje v rozhovoru eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová. Dokládá tím, o jak špatnou investici vlastně jde a že v budoucnu bychom se měli naučit brát dopravu jako službu, která je nám k dispozici vždy, když chceme. Tak jako teď auto.
„Mít auto je teď naprosto nezbytné, protože nemáme žádnou jinou možnost,“ přiznává sama. Z ambiciózních plánů, jak by v Evropě měla vypadat doprava za zhruba 30 let, ale nijak neslevuje.
Vlaky a elektroauta
Základním stavebním kamenem budoucí dopravy v Evropě mají být vlaky. Evropská unie do nich proto teď i v budoucnu masivně investuje. Do rozvoje a výstavby rychlých tratí jde čtvrtina celého unijního ropočtu na současné i příští dotační období.
„Evropská unie teď kofinancuje vylepšování vysokorychlostních tratí, kde se jezdí 180–240 kilometrů v hodině,“ říká Bulcová. Tratě s vyššími rychlostmi zatím totiž nedávají komerční smysl. Ukázkou je Francie a Španělsko, kde rychlými vlaky ale jezdí minimum lidí.
„Vím, že pro lidi tyhle rychlosti nestačí, ale abychom měli opravdu rychlou dopravu i pro pasažéry, jako vidíme třeba Eurostar, což je trať, která vede z Londýna do Paříže, Bruselu až do Amsterodamu, potřebujete kompletně novou infrastrukturu,“ dodává eurokomisařka.
Evropu by v budoucnu mělo propojit devět vysokorychlostních koridorů a Česko je součástí tří z nich.
Městem čistě a na kole
A smělé plány má také pro města, která potřebují změnit způsob, jímž dopravu rozvíjí. Měla by podle ní nabízet lidem dostatek možností, jak se dopravit do centra a jak se tam pohybovat, aniž by museli mít vlastní auto.
V tomhle případě se vize opírá o čistou mobilitu, která čerpá energie z obnovitelných zdrojů. Dnes totiž elektromobily sice žádné lokální emise nevypouští, ale generují je místo nich elektrárny, kde se vyrábí elektřina, na kterou jezdí.
Podle mnichovského instutu pro ekonomickou analýzu IFO vypouští Tesla Model 3 zhruba 180 gramů CO2 na kilometr. Současná auta, která musí plnit normu Euro 6, přitom jen 130 gramů.
„Cyklus obměny flotil je kolem 7–10 let, takže čekáme, že největší změny se odehrají během téhle doby. Ale samozřejmě jiný příběh je, jak auta pohánět čistou energií. Ale cykly obměny v tomhle oboru jsou podstatně delší, kolem 20–25 let,“ vypočítává Bulcová.
Pak podle ní můžou být i elektromobily ryze čisté a můžou být základem sdílené mobility ve městech, kde navíc budou jezdit autonomně, tedy bez řidiče nebo dokonce volantu.
Na celý rozhovor o plánech a vizích Evropské unie pro dopravu v Evropě se podívejte v rozhovoru nad článkem.