Článek
Pro nová stavební pravidla bylo už včera pozdě. Poslední novela totiž povolování staveb ještě zpomalila. Podle části odborné veřejnosti proto MMR tlačí na urychlené projednání stavebního zákona. Zákon je podle předsedy komory stavebních inženýrů Pavla Křečka uspěchaný a není dobře připravený. Na vypořádání připomínek byly například pouhé dva až tři dny.
„Já si myslím, že jsme se k vypořádání postavili čelem, málokterý resort na vypořádávání svolává všechna připomínková místa,” obhajovala postup resortu v Duelu Pavlová. Rozpory podle ní zůstávají ve čtyřech oblastech.
Spory o Nejvyšší stavební úřad
Předloha počítá s tím, že územní řízení, stavební řízení a EIA (posouzení vlivu na přírodu) se sloučí do jednotného povolovacího řízení. Měl by vzniknout Nejvyšší stavební úřad, který bude součástí státní správy.
„Já pokládám za vykročení do slepé uličky tu snahu o zásadní institucionální změnu, že by měl vzniknout nový úřad, centrální stavební úřad. Nejsem příznivcem řešení, že když si s něčím nevíme rady, tak kvůli tomu vytvoříme novou instituci, která se následně bude zabývat tím, aby zajistila institucionální chod sebe sama a teprve pak se bude věnovat tomu, co lidi zajímá,” řekl Kupka.
„Je potřeba jeden úřad, který bude rozhodovat o všech stavebních záměrech,” říká Pavlová. Současná příliš rozvětvená struktura stavebních úřadů je podle ní neštastná.
Anketa
Developer, víc než občan?
Na přípravě zákona se podílela Hospodářská komora. Většinu poradního kolegia ministryně Kláry Dostálové (ANO) tvořili podle serveru iRozhlas.cz podnikatelské svazy a zástupci stavebních firem. Pravidla tedy pomáhali psát ti, které má regulovat.
Nejvyšší správní soud konstatoval, že posilují práva investorů na úkor veřejného zájmu, obcí i sousedů chystané stavby. To resort odmítá. „Určitě ne, celá ta rekodifikace bude pro každého, který si bude chtít něco postavit,” řekla v Duelu Pavlová.
Sama prý jako náměstkyně zřídila šest pracovních skupin, kam zahrnula další profesní komory.
„Nás teď čeká debata, která by měla zahrnout připomínky i těch dalších aktérů. Že tam budou přirozeně i ti, kteří se snaží chránit veřejný zájem v oblasti památkové péče, požární ochrany a tak dále,” věří místopředseda ODS Kupka. On sám prý chce do zákona vepsat i své připomínky.
Fikce souhlasu
Návrh – a to je revoluční – počítá i s tím, že pokud se příslušný úřad nevyjádří do 30 dní, bude platit tzv. fikce souhlasu. Tedy automaticky povoleno, což ve svých novelách navrhují i ODS a TOP 09. Kritické hlasy například z řad lidovců namítají, že takto se povolí i problematické stavby, které by za normálních podmínek neprošly.
I tady resort kritiku odmítá. „Já se domnívám, že ty správní orgány musí udělat všechno pro to, aby k těm fikcím nedocházelo, aby ty lhůty byly plněny,” věří náměstkyně. Že by prošly vadné stavby, odmítá. „A priori za správnost projektové dokumentace odpovídá projektant, za realizaci odpovídá stavbyvedoucí. Není to o tom, že úředníci odpovídají za všechno,” dodala v Duelu.
Podle ní fikce souhlasu bude pro úředníky znamenat varovný nůž a ti se budou obávat, aby nepovolili problematické stavby. „Úředníci ponesou osobní odpovědnost za to, jestli to rozhodnutí vydají, nebo nevydají,” říká Pavlová.
S takovou praktikou souhlasí i Kupka. „Já jsem zastáncem toho, aby byla i větší přísnost vůči státu. I on měl své pevné lhůty. A že když nesplní svojí povinnost, tak z toho má být nějaká konkrétní sankce,” řekl poslanec v Duelu.
Kdo má právo kritizovat?
Ke stavbám se dnes vedle stavebních úřadů vyjadřuje celá řada státních institucí, které jsou zodpovědné za ochranu přírody, památkovou péči, požární předpisy nebo hygienu. Stanoviska těchto institucí jsou dnes závazná, v budoucnu by ale měla jen poradní hlas.