Článek
Společnost Ryanair navíc čelí kritice za matení klientů. „Zákazníci opakovaně uváděli, že jim společnost poslala formuláře, které nefungovaly, cestujícím, již požadovali náhrady, nutila poukázky a opakovaně měnila lhůty pro vrácení částek, které v některých případech dosahují až 12 měsíců,“ uvádí Which?.
Několika zákazníkům dokonce společnost podle deníku The Guardian oznámila, že vrácení peněz není možné, a to z důvodu pravidel sociálního distancování a problémům s platebními systémy. V jednom z online chatů na dotazy ohledně náhrad společnost reagovala, že „tým zabývající se nároky na vrácení peněz pracuje z domova, odkud nemá dovoleno zpracovávat tyto finanční transakce z bezpečnostních důvodů“.
V polovině května přitom britský Úřad pro civilní letectví varoval aerolinky, že zákon o náhradách pro cestující je zcela jasný. Společnost by podle úřadu v případě, že zákazník požádá o vrácení peněz, neměla nabízet poukazy nebo vouchery. „Podle zákona mají spotřebitelé nárok na vrácení peněz za zrušené lety, a to navzdory obtížím, kterým toto odvětví v současnosti čelí,“ cituje The Guardian vyjádření úřadu. „Je důležité, aby spotřebitelé dostali možnost požádat o vrácení peněz bez zbytečných překážek,“ stojí také v prohlášení.
Společnost se brání, vracení peněz jí podle vyjádření komplikuje současná pandemie. „Aktuálně musíme zpracovávat 10 000krát větší objem těchto žádostí, navíc máme kvůli pravidlům o sociálním distancování k dispozici méně zaměstnanců,“ hájí se Ryanair. Na náhrady si zákazníci budou muset počkat do konce koronavirové krize. „Zákazníkům, kteří se rozhodnou nepřijmout bezplatnou změnu termínu letu nebo poukázku, budou finance vráceny, až tato bezprecedentní krize skončí,“ stojí ve vyjádření.
Mezi britskými aerolinkami je Ryanair suverénně nejhorší, podle průzkumu stále nenahradil vynaložené peníze 84 % zákazníků. Na opačném pólu najdeme British Airways, kde peníze neobdrželo 23 % lidí, u nízkonákladové letecké společnosti Jet2 pak jen 19 %. Podobně špatná čísla jako Ryanair má už jen společnost EasyJet, kde na své finance čeká stále okolo 60 % zákazníků. Náhrady do sedmi dnů, jak společnostem uložila Evropská unie, pak obdrželo jen 5 % zákazníků, uvádí list The Telegraph.