Článek
Absolutní většina firem – přesně 91 procent – v posledním půlroce hlásí výrazné zdražení vstupních surovin a materiálů. Některé z nich to už proto musely promítnout do cen svých výrobků.
Data, která vyplývají z posledního průzkumu Svazu průmyslu a dopravy mezi 155 firmami, potvrdilo i šestatřicet firem, které oslovily Seznam Zprávy. Jedná se přitom o průřez celým trhem. Suroviny zdražují potravinářům, textilním, zdravotnickým i strojírenským firmám.
Náklady vyšší o 2 miliardy ročně
„Klíčové základní suroviny potřebné pro výrobu, tedy polyetylen a polypropylen, od ledna postupně zdražovaly a v dubnu dosáhlo zdražení až 100 procent. Nikdo z nás za čtyřicet let nepamatuje tak extrémní a rychlý nárůst cen. Pokud by se ceny nevrátily k normálu a tato situace trvala až do konce roku, tak v Jutě stoupnou náklady o více než 2 miliardy korun. K tomuto zdražení se přidaly i další potřebné doplňující materiály pro výrobu jako dřevo, papírové dutinky, papír, režijní obalový materiál a železo. Stejně tak se nečekaně navýšila o 48 procent i elektrická energie. Jenom v tomto případě jde pro nás o nárůst o 100 milionů korun,“ říká Jiří Hlavatý, majitel královédvorské Juty.
Někde navýšení dosahuje takto astronomických výšek, většinou se ale jedná o zvýšení cen zhruba o třetinu. „Materiálové vstupy zdražují již od druhé poloviny loňského roku a růst cen ještě zrychlil v prvních měsících letošního roku. Řádově se jedná o navýšení cen o desítky procent v porovnání se stavem před rokem. Například u hliníku je cena vyšší o víc než 30 procent,“ říká David Žabčík, ředitel firmy Climax.
Zdražuje vepřové, káva i cukr
Nejde přitom jen o průmyslové suroviny – i když tam jde cena nahoru nejvíc. Jak potvrzuje šéf MP Krásno Karel Pilčík, od února stouply ceny vepřového masa o 25–30 procent a Jiří Plšek, majitel pražírny Coffeespot, k tomu dodává, že káva zase vyskočila o čtyřicet procent. Náklady rostou i nápojářům. „U klíčových surovin, kterými jsou cukr nebo PET preformy, registrujeme zdražení ve výši 10–25 %,“ říká Martin Pisklák, finanční a HR ředitel společnosti Kofola.
Výrobcům totiž zdražují nejenom suroviny pro jejich vlastní výrobky, ale výrazně vyskočily také obalové materiály, doprava a vstupy jako takové. „Jsou obalové materiály, kde to dělá i desítky procent. Typickým příkladem je kartonáž a plast,“ říká Václav Durďák z Čokoládovny Janek.
„Ceny lodní přepravy z Číny do Evropy se meziročně zvedly zhruba o 200 procent. Výhledy na snížení nejsou úplně optimistické,“ potvrzuje Libor Chaloupka, místopředseda představenstva firmy Topgal, která vyrábí batohy. Ty letos kvůli růstu cen podraží o 5 procent.
Právě zdražení totiž nárůst cen materiálu logicky provází. „Průměrné zdražení našich finálních výrobků je zhruba 10 procent. Nejvíce se zdražily výrobky, které jsou vyráběny z netkaných textilií a bavlny, případně kombinace. Typicky se jedná o výrobky pro ošetřování ran,“ říká Tomáš Mertlík z Batist Medical. „Ceny křišťálových světlovodů Lightway se zvedly v průměru o 11 procent,“ dodává Jakub Brandalík, majitel výrobce křišťálových světlovodů Lightway.
„Není jiné cesty než vyšší náklady vstupů promítnout do prodejních cen. Odpověď je tedy jednoduchá a strohá – také ‚zdražovat‘. Nesmíme však vykopat příkopy mezi námi a zákazníky. Jsme jako na horské dráze, nahoru a dolů, ale s rizikem, že během střemhlavé jízdy vypadneme a do cíle nedojedeme. Takový je dnes neúprosný byznys. Připravuji dopis pro všech 2 300 zaměstnanců, aby i oni byli součástí dnešní tvrdé reality a mohli pravdivě posoudit skutečnosti, se kterými zápolíme,“ dodává šéf Juty Hlavatý.
Dojde k růstu cen, který pocítíme všichni
„Jsem přesvědčen, že dojde k růstu cen spotřebního zboží, který pocítíme všichni. Není možné, aby se tak vysoké zvýšení cen vstupů nepromítlo. Nechápu analytiky, kteří říkají, že to na inflaci bude mít malý vliv. Také Linet musí postupně promítnout situaci do svých výrobků, zatím v řádu jednotek procent,“ říká Tomáš Kolář z Linetu, který potvrzuje že třeba jen ocel v jejich případě zdražila za poslední měsíce na více než dvojnásobek.
„Podle našeho šetření z prvního čtvrtletí, které pravidelně provádíme společně s Českou národní bankou, firmy pro tento rok očekávaly, že ceny vstupů vzrostou v průměru o 2,74 %. Jejich předpoklady se v tomto ohledu za poslední rok postupně stále zhoršovaly. Část firem už vyšší náklady promítla do zdražení svých produktů. Jde zejména o podniky, které pro své výrobky potřebují mnoho surovin a meziproduktů, jejichž ceny letos rostly meziročně v řádech vyšších desítek procent,“ říká Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Současná situace navíc na trhu mění zažité pořádky.
12 hodin a nabídka mizí
„Zdražuje se úplně všechno a zdražuje se opravdu hodně. Další obrovskou komplikací jsou změny dodacích termínů a platnost nabídek. Dříve byla platnost nabídky třeba 2 týdny či měsíc a dnes je to 12 hodin. To je něco neuvěřitelného, když musíte prakticky okamžitě rozhodnout o nákupu a pochopitelně to vykomunikovat hned se zákazníkem,“ říká Jiří Denner z třebíčského MICo.
„Už jsme se setkali s tím, že zejména naši menší dodavatelé, kteří mění ceníky jednou ročně, zdražili během roku již několikrát po sobě,“ potvrzuje i Tomáš Hrůša, ředitel firmy AGRO-partner.