Hlavní obsah

Růst cen energií doléhá i na dopravní podniky. Někde řeší, zda zdraží

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Jestli podraží jízdné, zatím není jasné. Ilustrační foto.

Situace na trhu s energiemi dopadá na dopravce. Podle ředitelů dopravních podniků může současná situace ohrozit městskou dopravu ve městech, zdražování navíc zasáhlo i železniční dopravce. Ceny jízdného ve většině případů nezvýší.

Článek

Ceny pohonných hmoty a energií zdražují, což vyvolává řadu obav. Nepříjemnosti spojené se zdražováním trápí i české dopravní podniky, které sledují výkyvy cen energií na burze se zděšením.

„V DPO dlouhodobě držíme strategii nákupu energií na burze, při nákupu nespekulujeme, proto nás aktuálně zdražení velice citlivě zasáhne,“ říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava.

O zdražování jízdného nebo například o omezování spojů neuvažujeme.
Daniel Morys, předseda představenstva DPO

Zvýšení jízdného by mohlo být řešením

Podle něj se mohou náklady na pořízení elektřiny a plynu zvednout až o 100 až 150 milionů. Podnik tak hledá vhodné řešení společně s městem. „Nechceme v tuto chvíli předjímat výsledek. Zatím v souvislosti se situací týkající se cen energií o zdražování jízdného nebo například o omezování spojů neuvažujeme,“ dodává Morys.

Naopak Dopravní podnik města Brna (DPMB) vidí ve zvyšování jízdného řešení. „O situaci jsme informovali vedení města a očekáváme, jaké zaujme stanovisko. Navrhli jsme tři řešení situace – zvýšení jízdného, snížení přepravního výkonu nebo navýšení kompenzace ze strany města. O těchto variantách bude nyní město jakožto akcionář jednat,“ vysvětluje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové (ODS) se však jízdné v příštím roce nezdraží. „Část ztráty Dopravního podniku města Brna, která je způsobena prudkým nárůstem cen energií a částečně také úbytkem cestujících v důsledku pandemie, pokryje město ze svého rozpočtu,“ uvedla primátorka na svém facebookovém profilu.

Brněnský podnik prý očekává, že se by se v příštím roce mohl růst cen projevit zdražením energií o více než 250 milionů korun. Podniky se tak obávají narušení provozu. „Skokové navýšení cen energií je závažný problém, který může v nejhorším scénáři ohrozit provoz městské hromadné dopravy, a to i přesto, že některé dopravní podniky mají nastavené dlouhodobější kontrakty s dobrými cenami,“ doplňuje Havránek.

Výkyvy cen energií překvapily i vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). „Díky této nákupní politice se nám daří vyrovnávat menší a předvídatelné výkyvy cen elektrické energie na trzích. Nicméně od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně, predikce z večera ráno neplatí, ceny několikrát překonaly historické rekordy, “ popisuje situaci Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nejvíce se doprava prodraží v Praze

Letošní rok pražský dopravní podnik příliš neděsí. „Ceny, za které DPP nakupuje pohonné hmoty, se od ledna 2021 do současnosti zvýšily o více než třetinu, přičemž výraznější růst nastal až od července. Naopak, v první polovině letošního roku byl vývoj cen pohonných hmot příznivý, nakupovali jsme levněji, než byly predikce. Oba trendy se tedy zatím vzájemně kompenzují,“ dodává mluvčí DPP Aneta Řehková. Skokové navýšení cen se podle ní promítne do nákladů negativně až v příštím roce, protože průměrná cena pohonných hmot zřejmě vzroste.

Nejvíce se pražským dopravákům prodraží elektřina. „V Praze odvozíme zhruba 25 procent dopravních výkonů naftovými autobusy. Větší část dopravních výkonů, přibližně kolem 75 procent dopravních výkonů, realizujeme čistě bezemisními vozidly – tramvajemi a metrem – tedy elektrickou trakcí. Vzhledem k objemům má proto zdražování elektřiny pro nás větší dopad,“ vysvětluje Daniel Šabík, vedoucí odboru komunikace DPP.

Zatím nechystáme bezprostředně upravit ceny.
Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí Student Agency

Příští rok tak bude i podle Witowského pro pražský dopravní podnik náročný. „Za elektřinu budeme příští rok platit zhruba o 60 procent více než letos, při našich objemech to ale znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy, který může v příštím roce znamenat zvýšení provozních nákladů o další desítky milionů korun.“

Zda dojde ke zdražení jízdného v Praze, zatím není jasné, cenovou politiku má na starost magistrát hl. Města Prahy a ROPID. Proces zvedání cen jízdného však není skokový, proto by zdražení jízdenek neřešilo problém hned.

České dráhy si připlatí jednu miliardu

O ceně jízdného však může mávnutím ruky rozhodnout například Student Agency. Zvýšení cen zatím nechystají.

„Situaci sledujeme, nicméně se zatím nechystáme bezprostředně upravit ceny. Máme totiž dlouhodobě zasmluvněné ceny pohonných hmot,“ říká Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí Student Agency. V podobně výhodné situaci je i pardubický dopravní podnik, který má zafixované ceny do roku 2022.

Problémy s růstem cen energií, především elektřiny, řeší i České dráhy. „V našem případě se může nárůst nákladů za energie a pohonné hmoty pohybovat ve výši asi jedné miliardy korun, a to včetně úspor po odečtu poplatku za obnovitelné zdroje energie,“ uvádí Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD.

Aktuální růst cen se podle Šťáhlavského projeví až začátkem roku 2022, protože dopravce nakupuje energie v ročním předstihu. Co se cen jízdného týče, České dráhy neočekávají zdražení. Alespoň ne hned.

„Pokud jde o cenu jízdného pro cestující, tam se ceny energií do jízdného aktuálně nepromítnou. České dráhy obvykle upravují ceny k zahájení platnosti nového jízdního řádu. Letos budou tedy nové ceny platit od 12. prosince. Do 11. prosince lze zakoupit jízdenky za stávající tarif, a to s předprodejem až 60 dní, tedy pro cesty až do začátku února 2022,“ vysvětluje Šťáhlavský.

Podle něj probíhá úprava cen podle výše inflace za předchozí období. Dá se tak čekat, že České dráhy upraví základní kilometrický tarif, a z něj odvozené nabídky tak zvýší v průměru o 3,2 procenta.

Doporučované