Článek
Povolení vydal stavební úřad Ministerstva dopravy. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla je už hotová majetkoprávní příprava. Firmy, které chtějí zakázku získat, mohou podávat nabídky do letošního prosince.
Stavba by měla začít v březnu či dubnu příštího roku. „Povolení jsme získali včera (v úterý). Stavba je plánovaná na tři roky. Zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku, to bude asi nejtěžší stavební objekt,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
V jižních Čechách staví ŘSD od jara 2019 obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.
Obchvat by měl být hotový v roce 2023, o rok později, než silničáři původně avizovali. Zastavili totiž práce na kilometrovém tunelu Pohůrka v úseku Úsilné - Staré Hodějovice. Příčinou je agresivní spodní voda, stavební firmy musí změnit technologii. Původně se tunel stavěl pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Nově stavební firmy položí do jámy těleso, do nějž se spodní voda nedostane. Již dříve to řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.
Odhadované náklady na stavbu jsou 2,4 miliardy korun bez DPH, řekl ČTK mluvčí ŘSD Jan Studecký.