Hlavní obsah

Dočasné příměří kolem D11. Ťok, ŘSD a stavební firmy se dohodly, že se dohodnou

Dočasné příměří kolem D11. Ťok, ŘSD a stavební firmy se dohodly, že se dohodnou.Video: Redakce Seznam, Seznam Zprávy

Ředitelství silnic a dálnic dopoledne vypovědělo smlouvu stavebním firmám v čele s Eurovií na stavbu úseku hradecké D11, odpoledne se ale strany sporu o stavbu další části dálnice dohodly, že budou v jednání pokračovat.

Článek

Ve sporu, který hrozí dalším zpožděním ve výstavbě dálnice z Hradce Králové směrem na Polsko, se přece jen rýsuje kompromis. Ministr dopravy Dan Ťok, Ředitelství silnic a dálnic a sdružení stavebních firem vedených Eurovií se dohodly, že se dohodnou. Do 15. února vezmou zpět vzájemné výpovědi smluv o stavbě D11 a budou dál jednat, za jakých podmínek se dálnice postaví.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Sdružení mělo úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH. Hotov měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD ve středu ráno kontrovalo výpovědí smluv všem firmám.

Stavaři chtějí víc peněz, které ŘSD odmítá dát

Stavební firmy původně uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz kvůli zvýšeným cenám ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent.

ŘSD s kritikou nesouhlasí, firmy se jeho šéfa Jana Kroupy snaží dostat ředitelství pod tlak a zvýšit cenu. Úřad nicméně růst ceny odmítá, protože by tím podle něj hrozilo, že další stavební firmy budou v jiným zakázkách postupovat stejně.

Ministr dopravy Dan Ťok v úterý Českému rozhlasu Radiožurnálu řekl, že jeho prioritou je dohoda se stavebními firmami v čele s Eurovií na pokračování stavby. Zatím to vypadá, že mu tento plán vychází.

„Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit," prohlásil ministr. Za Eurovií podle nabídkové ceny skončila v soutěži nabídka firmy Strabag za 2,9 miliardy a třetí nejnižší pak podalo sdružení s vedoucí firmou COLAS CZ za 3,2 miliardy korun.

Budoucnost D11

Z trasy dálnice D11 se nyní vede výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH.

Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ťok loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být hotova v letech 2024 až 2025.

D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zhruba 91 kilometrů. Od srpna 2017 dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.

Doporučované