Článek
Stát tak může dokončit výkup pozemků, do konce roku požádá o stavební povolení. Téměř dvanáctikilometrový úsek s odhadem nákladů 6,25 miliardy korun bez DPH chce stát začít stavět nejpozději na jaře 2023, řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Územní rozhodnutí museli silničáři měnit kvůli úpravám křižovatek, inženýrských sítí, přeložek, napojení odpočívek i mostů.
„Těch změn bylo poměrně hodně, napříč celou dálnicí a měly dopady do územního rozhodnutí. Jsem rád, že změna byla potvrzená, protože byla napadnutá. Bohužel díky tomu, že se měnilo technické řešení, to má dopad i do pozemků, a právě změna územního rozhodnutí nám bránila v tom, abychom mohli vykoupit zbytek pozemků, které nám chybí. Teď je to odšpuntované, můžeme je vykoupit,“ řekl Mátl.
ŘSD zatím vykoupilo 88 procent pozemků. Mátl očekává, že asi pět jich budou muset silničáři vyvlastnit.
Příští rok v létě vypíše ŘSD výběrové řízení na firmu, která úsek postaví. Ve stejném roce udělají silničáři zároveň přeložky plynu i sítí. Stavba má z ledna 2020 souhlasné stanovisko na posouzení vlivů na životní prostředí; jednu z podmínek, vybudování tůněk pro obojživelníky, ŘSD splnilo. Další podmínky jako vznik zídek či zimovišť dokončí ještě letos, uvedlo na webu.
V části Kaplice-Nažidla postaví silničáři i 14 mostů, z toho dvě estakády. V katastru obce Suchdol vznikne oboustranná odpočívka. Mátl doufá, že příští rok začne ŘSD stavět i část D3 Třebonín-Kaplice. „Na jaře 2023 by se měly stavět oba úseky,“ řekl Mátl. Stát chce jihočeskou část dálnice D3 dokončit do roku 2025.
Úsek Třebonín-Kaplice by měla postavit firma Metrostav Infrastructure. Na tuto stavbu dostalo ŘSD pět nabídek, nejvýhodnější za 1,87 miliardy podala firma Metrostav Infrastructure. ŘSD s ní kvůli jejím zpochybněným referencím zatím nepodepsalo smlouvu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale v jiném sporném tendru rozhodl, že je třeba reference Metrostavu uznat. ŘSD použije rozhodnutí jako platný judikát pro ostatní tendry s Metrostavem, řekl dřív mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Úsek D3 Třebonín-Kaplice dlouhý 8,5 kilometru by se měl stavět tři roky. Zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.