Článek
Silničářům se podařilo s odpůrci dálnice, kteří se proti ní odvolávali, dohodnout kompromisy v projektu. „Předpokládám, že by se na konci příštího roku mohlo podařit požádat o stavební povolení a v roce 2023 stavbu zahájit. Je to optimistický scénář, ale pokud vydrží konsensus a nikdo to nebude blokovat, mohlo by se to podařit,“ uvedl Mátl.
Memorandum dnes podepsal starosta Litomyšle Daniel Brýdl, již dříve své podpisy připojili zástupci obcí Strakov, Němčice, Janov a Sedliště, spolku Živé Kornice a jeden vlastník pozemků. Dokument upravuje výškové a směrové vedení trasy, rozsah protihlukových stěn, menší hloubku zářezů a záboru zemědělské půdy, doplnění polních cest, výsadbu zeleně a další technická opatření. Obce a spolky se zavázaly, že nebudou stavbě dálnice klást překážky, spolek Živé Kornice také stáhne odvolání proti územnímu rozhodnutí na předchozí úsek Džbánov - Litomyšl. Mátl uznává, že dálnice je pro oblast zátěží, nová podoba silnice ale více respektuje krajinu, i když je o něco méně pohodlná pro řidiče.
Na úsek Litomyšl - Janov byla vydána dvě územní rozhodnutí, proti oběma se odpůrci odvolali a rozhodnutí nenabyla právní moci. Díky memorandu ŘSD požádá znovu o sloučené stavební řízení, projektovou dokumentaci již upravuje. Měla by být hotová koncem roku.
V Pardubickém kraji se již staví dva úseky D35, Opatovice - Časy a Časy - Ostrov. Navazující úseky Ostrov - Vysoké Mýto a Vysoké Mýto - Džbánov již mají pravomocné územní rozhodnutí, úsek Džbánov - Litomyšl na ně stále čeká. Další části Janov - Opatovec a Opatovec - Staré Město už územní rozhodnutí získaly dříve.
Náklady na úsek Litomyšl - Janov by měly podle dřívějších odhadů dosáhnout asi 3,6 miliardy korun bez DPH. Podle Mátla změny požadované dosavadními odpůrci stavbu nezdraží. Výstavba dálnice D35 bude v Pardubickém kraji zřejmě pokračovat na přeskáčku, tak jak bdou jednotlivé úseky připravené. Nejdál je zatím úsek Janov - Opatovec.