Hlavní obsah

Rozvoz jídla zachraňuje restaurace. Oblibu si nejspíš podrží i po krizi

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Take away – způsob podávání jídla, kterému se řada restaurací ještě donedávna bránila a nyní je doslova spasil. Rozvážkové firmy očekávají, že tento trend přetrvá i po krizi.

Článek

Mimořádná opatření v Česku a s tím související uzavření restaurací dopadá i na rozvozové služby – i když jako na jeden z mála oborů podnikání pozitivně. Roznáška neboli take away se těší historicky největšímu zájmu a restauratéry doslova zachraňuje před jinak nulovými tržbami.

Bezprecedentní situace jsou si dobře vědomé rozvozové firmy, které dělají vše pro to, aby zpřístupnily své služby velkému množství restaurací, zaměstnaly nové kurýry a uspokojily hlad zákazníků.

Rychlá registrace, nulové poplatky, denní výplaty

V Česku je zřejmě nejrozšířenější rozvozovou společností tuzemská Dáme jídlo. Momentálně pokrývá 60 procent populace, protože působí ve 170 městech v rámci celé České republiky. V posledních týdnech navýšila počet kurýrů na 1200 a nové stále přijímá. V nabídce má více než 3000 restauračních profilů, z čehož je 70 procent stále aktivních.

„Snažíme se nyní své partnery z řad restaurací co nejvíce podpořit, například formou patřičných konzultací. Restauracím, které dosud rozvoz neřešily, pomáháme s jeho správným nastavením tak, aby byl efektivní a pro ně co nejvíce profitabilní. V podstatě ze dne na den jsme navíc zrychlili procesy spojené se zařazením restaurací na platformu Dáme jídlo a urychlili jsme i výplatu peněz restauracím. Aktuálně vyplácíme na týdenní bázi,“ uvedl pro Seznam Zprávy výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

Ještě o něco dál jde celosvětově působící společnost Uber Eats. Noví kurýři se mohou přidat doslova bezkontaktně a v případě následného onemocnění covid-19 nebo nařízené karantény dostanou kompenzaci až po dobu 14 dnů, po kterou bude zároveň jejich účet pozastaven. Jednodušší podmínky pro zapojení nabízí i restauracím.

„Uber Eats do 30. dubna zrušil aktivační poplatky, což restauracím zpřístupňuje snadné a rychlé zapojení do platformy. Nově byl také zaveden zrychlený systém zapojení nových podniků, tým Uber Eats jim pomůže se do platformy zapojit již během 48 hodin. Restaurace zapojené do Uber Eats si také nově mohou vybrat možnost denních výplat namísto týdenních,“ vysvětlila mluvčí Uberu Luisa Elsterová.

Pomoc restauracím nabídla i společnost Makro, která provozuje platformu Restu. Na ní evidují přes 2200 ověřených podniků, které stále fungují. V době mimořádných opatření jich zatím přibylo několik desítek nových.

Oblíbenosti české značky Rohlik.cz využil i tým Tomáše Čupra, který během šesti dní ve spolupráci s českými restauratéry a firmami Liftago a Sklizeno spustil další odnož firmy – Rohlikbistro.cz. Jedná se o platformu, kde své pokrmy nabízejí vyhlášené pražské restaurace.

„Rohlikbistro.cz jsme spustili v neděli 29. 3. jako pomoc, jak zvládnout nelehkou situaci restauratérům a šéfkuchařům z vyhlášených restaurací. Máme v nabídce 20 restaurací a plánujeme je doplňovat tak, abychom pokryli celou škálu kuchyní. Zájem je obrovský, máme desítky zájemců v řadě. Doplňujeme dvě až tři restaurace týdně a denně prodáme přes 1200 jídel,“ říká mluvčí společnosti Rohlik.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová. Dodala, že v následujících dnech se služba rozšíří i do Brna.

Rozvoz si oblíbili restaurace i zákazníci

Budoucnost rozvozu vidí oslovené firmy slibně i po znovuotevření restaurací. Řada podniků se totiž naučila nový způsob, který je pro ně finančně zajímavý, a novému chování přivykli i samotní zákazníci. Zřejmé ale je, že tak rekordní čísla, jaká vykazují rozvážkové firmy, věčně nevydrží.

„Po otevření trhu rozhodně dojde k poklesu rozvážek a vyzvedávání jídel s sebou oproti momentální situaci. Očekáváme však, že hosté budou stále opatrní s navštěvováním restaurací a budou hodně objednávat jídlo domů. Restaurace na druhé straně nyní vidí sílu digitálních služeb a jsou a budou otevřené dalším digitálním inovacím,“ přidává Romana Nýdrle pohled za Makro.

Zavřít svou nabídku rozvozu hotových jídel neplánuje ani Rohlik.cz. Naopak počítá s tím, že službu budou využívat zákazníci i po opadnutí mimořádných opatření. „Vzhledem k objemu věříme, že restaurace s námi zůstanou i po znovuotevření. Rádi bychom měli tato špičková jídla v nabídce trvale,“ prozrazuje plány za Rohlik.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová.

S trendem rostoucího zájmu o rozvoz jídla souhlasí i Filip Fingl z Dáme Jídlo, který má navíc k dispozici přesná čísla: „Počet objednávek na Dáme jídlo roste meziročně stabilně a dlouhodobě o 45 až 50 procent. Na těchto číslech jsme se drželi i v průběhu většiny března. V posledních dvou týdnech však růst ještě zrychlil a meziročně jsme vyrostli o více než 60 procent. Navíc jsme za poslední měsíc zaznamenali nárůst zájmu ze strany nových zákazníků, kteří do této doby rozvoz jídla nevyzkoušeli.“

A o tom, že rostoucímu zájmu česká rozvozová firma věří, svědčí i fakt, že do marketingu vkládá desítky milionů korun měsíčně a investice nesnižuje ani v době nynější krize.

U fastfoodů se mnoho nezměnilo

O něco snadněji než většina ostatních restaurací vstupovaly do současné situace sítě fastfoodů. Výdejová okénka pro ně nebyla nic nového a rozvoz nabízely už před vyhlášením nouzového stavu v Česku. Poptávku tak ve většině případů zvládají pokrýt bez většího navýšení kurýrů či vozů.

„Kvůli uzavření vnitřního prostoru restaurace se mezi zákazníky výrazně zvýšil zájem o služby McDrive a McDelivery. Počet aut u výdejních oken McDrive se v době koronaviru zhruba zdvojnásobil. O naší službu McDelivery je v posledních dnech až trojnásobně větší zájem,“ říká Zuzana Svobodová, ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald’s.

Podobný trend potvrzuje i ředitel značky KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík. „Máme dostatečný počet řidičů, kteří zvládají uspokojit potřeby našich zákazníků. V případě, že by se poptávka zvýšila, jsme připraveni KFC Rozvoz ještě posílit.“

Doporučované