Článek
Hračky staví na principu montessori pedagogiky, jejíž zakladatelkou je italská lékařka a pedagožka Maria Montessori. Vzdělávací program vznikl na počátku dvacátého století a původně sloužil pro kvalitní vzdělávání dětí ze sociálně slabého prostředí. Dnes se na její principy odvolává řada pedagogů, kteří se ztotožňují s výukou dítěte, jež podporuje a rozvíjí jeho poznatky a dovednosti.
Dítě si v podstatě velkou část svého vzdělávání řídí samo, učitel při něm funguje jako partner, který ho v případě potřeby navede správným směrem. „Využíváme prvky montessori, to znamená, že neděláme klasické montessori pomůcky. Všechny si vymýšlíme sami a z montessori využíváme něco, co se nám opravdu hodně líbí. Jedna z nejdůležitějších věcí je pro nás kontrola chyby. Znamená to, že když dítě s něčím pracuje, mělo by být schopno si samo zkontrolovat, jestli to má dobře, nebo špatně,“ vysvětluje princip hraček jejich výrobce Radim Ježek.
Radim Ježek pro své výrobky raději užívá termín didaktické pomůcky než hračky. Dítě při nich využije více než jeden smysl: zapojí nejen zrak, například při rozeznávání barev, ale také hmat, kdy je důležité nejen to, z čeho jsou pomůcky vyrobeny, ale také třeba jejich tvar.
Ježek přiznává, že při výrobě reaguje na potřeby vlastních dětí, a inspiruje se tak pro jednotlivé typy pomůcek. Jedna z nich pomáhá při výuce římských číslic, což ocení děti školního věku, další pak například pomáhá při rozvíjení povědomí o lidských emocích. Žádná z pomůcek neobsahuje návod, je čistě na pedagozích, rodičích a dětech, jak pomůcky uchopí. Ty totiž nemají v první řadě učit, ale pomáhat v rozvoji.
Pořad Rodinka sledujte každý všední den od 9:00 v celoplošné Televizi Seznam.
Jak ji naladit? Poradí praktický návod.