Článek
Vedení hlavního města bude v nejbližších dnech na svém zasedání projednávat návrh na další rozšíření Letiště Václava Havla.
Jde o projekt, který počítá se stavbou paralelní vzletové a přistávací dráhy pro letadla. Podle odhadů má přestavba dráhového systému stát asi patnáct miliard korun. Radní si přitom již nechali připravit usnesení, které mají Seznam Zprávy k dispozici. Vyplývá z něj, že stavbě nové ranveje chtějí zabránit.
Konkrétně v bodě dva se píše, že „Rada hlavního města Prahy nesouhlasí se záměrem výstavby paralelní dráhy plánované v rámci rozšiřování na letišti Praha“.
Definitivní verzi by měli radní schvalovat na svém dalším jednání, nejspíše příští nebo přespříští týden.
Jedním z těch, kdo chce stavbě zabránit, je náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly), který je zároveň starostou městské části Lysolaje. Ta je zhruba deset kilometrů od letiště.
„Máme příležitost zabránit ekonomicky nepromyšlenému a pro kvalitu života tisíců Pražanů devastujícímu dopadu paralelní vzletové dráhy na Letišti Václava Havla,“ uvedl pro Seznam Zprávy Hlubuček.
„Letiště Václava Havla ani před koronavirovou epidemií nebylo na hraně kapacity a dílčími investicemi a úpravou provozu je možné zajistit jeho další rozvoj i bez paralelní dráhy,“ doplnil.
Podle informací Seznam Zpráv přitom mezi zástupci rady nepanuje jednoznačná shoda. Část naopak stavbu dráhy podporuje. Stejně jako ministři z vlády premiéra Andreje Babiše.
Ve zmíněném usnesení, o kterém budou radní jednat, se však také uvádí, že vedení hlavního města chce, aby byla urychleně zprovozněna železniční trať z Masarykova nádraží k pražskému letišti.
Nebo aby Babišova vláda prověřila možnost zkapacitnění Letiště Leoše Janáčka v Ostravě. Chtějí také, aby v případě rozšíření pražského letiště došlo opět k posouzení vlivu tohoto projektu na životní prostředí.
Ohrožení rozvoje?
Státem stoprocentně vlastněná akciová společnost Letiště Praha na výstavbě nové paralelní vzletové a přistávací dráhy trvá. A to i navzdory nynějšímu výraznému poklesu leteckého provozu kvůli pandemii covidu-19.
„Dlouhodobé investice do modernizace letiště jsou plánované nikoliv s ohledem na momentální nebo krátkodobý vývoj, ale s ohledem na horizont několika příštích desetiletí, kdy se podle všech dostupných mezinárodních prognóz celosvětově očekává zvýšení poptávky po letecké dopravě,“ poukazuje mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Jedině díky dalšímu rozvoji může prý pražské letiště nesoucí jméno po bývalém prezidentovi Havlovi zůstat konkurenceschopné vůči okolním vzdušným přístavům ve Vídni, Budapešti či Varšavě. Nebo také vůči nově otevřenému berlínskému letišti Willyho Brandta.
I z toho důvodu Letiště Praha počítá v následujících přibližně deseti letech s realizací několika dlouhodobých rozvojových projektů, které zahrnují především rozšíření Terminálu 2 a právě přestavbu celého dráhového systému.
Provoz by se měl přesunout na dvě paralelní (na sobě nezávislé) dráhy, které mají nahradit stávající dvě křížící se dráhy.
„Rekonfigurace celého dráhového systému bude mít celou řadu přínosů, například umožní plynulejší odbavení letadel na příletu i na odletu, letecký provoz bude bezpečnější a v neposlední řadě to umožní uzavřít letiště v noci, což je důležité především s ohledem na kvalitu života obyvatel v okolí letiště,“ sumarizuje výhody mluvčí Pacvoň.
Rozšiřování Terminálu 2 by podle představ vedení státní firmy mělo začít přibližně v roce 2025, a poté nejpozději do roku 2028 by mělo dojít také k přestavbě ranvejí.
Podpora od Havlíčka
Výstavba nové dráhy i další investice mají podporu ministra dopravy Karla Havlíčka, jak to sám ministr pro Seznam Zprávy uvedl. Také Havlíčkovo ministerstvo poukazuje na to, že v sázce je dlouhodobý rozvoj pražského vzdušného přístavu.
„A tento dlouhodobý rozvoj je bez výstavby nové paralelní vzletové a přistávací dráhy nepředstavitelný. Jedná se o jeden z mála projektů, který je dlouhodobě zakotvený ve všech koncepčních dokumentech schválených vládou ČR, jako je Dopravní politika ČR a Koncepce letecké dopravy,“ poukazuje ředitel ministerského odboru civilního letectví Zdeněk Jelínek.
„Jedná se jednoznačně o projekt nadnárodního významu, do budoucna posílí celoevropskou kapacitu letištní sítě a nelze na něj hledět toliko optikou současných pražských radních,“ poznamenal také Jelínek.
Výstavbu nové ranveje vidí ředitel ministerského odboru podobně důležitou jako kolejové napojení centra Prahy na letiště.
Stopka ze strany soudu
Jenže negativní postoj pražských radních k nové ranveji není jedinou překážkou, kterou celý tento projekt má. Jak nedávno upozornil internetový deník Zdopravy.cz, Krajský soud v Praze vyhověl pražským městským částem Nebušice a Suchdol (a jedné fyzické osobě) a zrušil část aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z dubna 2018. Ta mimo jiné vymezovala plochu pro paralelní ranvej, která do Středočeského kraje zasahuje.
„Doručením rozsudku všem stranám již nová dráha v zásadách nefiguruje, a nejde ji tedy schválit v územním řízení,“ glosoval soudní rozhodnutí spolupředseda pražských zelených Vít Masare, jenž je iniciátorem kampaně proti rozšiřování letiště 55miliard.cz.
Tahanice před soudem budou zřejmě pokračovat, protože Středočeský kraj se rozhodl podat kasační stížnost.