Článek
Modernizaci provede za 2,6 miliardy korun bez daně Společnost AdaBla, složená z firem OHL ŽS, Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a TRAMO RAIL. Práce začnou v září a potrvají do roku 2023. Pojí se s nimi také výrazné omezení pro cestující.
Modernizace je rozdělena na část mezi Brnem a Adamovem, rekonstrukci nádraží v Adamově a úsekem z Adamova do Blanska. Na úsek z Brna železničáři vybrali zhotovitele minulý týden. Dodavatelem stavby za 2,4 miliardy korun bez daně je společnost Malada, kterou tvoří firmy Subterra, STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Práce na obou úsecích začnou letos na podzim, potrvají do roku 2023 a jsou spolufinancovány z nástroje CEF Blending, který kombinuje finanční prostředky z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěr od Evropské investiční banky.
Modernizace výrazně omezí dopravu na hlavním koridoru z Prahy do Brna. „Od 1. září bude mezi Adamovem a Blanskem jednokolejný provoz. Od poloviny prosince pak po dobu jízdního řádu 2021/2022 vlaky opustí trať mezi Brnem a Blanskem úplně,“ řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Z Adamova do Blanska budou dělníci rekonstruovat železniční svršek v celém mezistaničním úseku a sanovat železniční spodek ve vybraných úsecích druhé traťové koleje. U pěti tunelů provedou sanaci ostění pro zamezení průsaků vody. Práce zahrnují také rekonstrukci devíti mostů a devíti propustků. V návaznosti na úpravy železničního svršku a spodku, stejně jako mostů a tunelů, opraví trakční vedení.
„Největší význam pro cestující bude mít výrazná přestavba zastávky v Adamově. Stávající dvě vnější nástupiště, jež jsou situována nevstřícně, nahradí nové oboustranné ostrovní nástupiště, které bude umístěno v poloze současného nástupiště ve směru na Brno. Zkrátí se tak docházková vzdálenost cestujícím od Brna a současně to přispěje ke snadné organizaci případných výlukových opatření,“ sdělil Gavenda.