Článek
Padesátiletý Schäfer nastoupil do vrcholového managementu Volkswagenu v roce 2012. Od roku 2015 je generálním ředitelem jihoafrického zastoupení s působností i pro celý subsaharský africký region.
S jeho předchůdcem Bernhardem Maierem ho kromě značky VW spojuje minimálně ještě jedna věc - oba přicházeli do mladoboleslavské škodovky s puncem neznámého manažera. Maier ze své pozice šéfa prodeje a marketingu Porsche nepřišel se Škodou prakticky do kontaktu, a tak se o něm psalo jako o „záhadném mechanikovi“.
I kolem Thomase Schäfera se rodí spousta spekulací, třeba kam firmu povede. „Myslím si, že o něm neví nikdo nic, protože byl docela dlouho ukrytý v Jihoafrické republice. Na druhou stranu pochází z autobyznysu a navíc pracoval relativně dlouho pro Mercedes, respektive koncern Daimler, takže se nebojím jeho odbornosti a zkušenosti,“ říká Jakub Rejlek, moderátor pořadu Garáž na Seznamu a šéfredaktor časopisu Faster magazine.
Jako velkou neznámou označuje nového šéfa i předseda podnikové rady Jaroslav Povšík, který je v automobilce 44 let a předsedové představenstva se mu jakožto členovi dozorčí rady střídají.
„Uvidíme, může to být na obě strany. Pochází z menšího projektu, já osobně ho vůbec neznám. Jen jsem o něm několikrát mluvil s panem Diessem (šéf koncernu VW, pozn. red.). Může mít tvrdý úkol, kam značku dostat, nebo mít silné ego, kam on chce značku dostat,“ uvedl pro Seznam Zprávy.
A dodal, že bude žádat nově zvoleného šéfa značky co nejdříve o schůzku. Zatím se viděli jen přes Skype. „Budu chtít slyšet jeho vizi. Po Skypu jsem se ho na rovinu ptal, zda bude hrát za barvy Škody. On mi odpověděl, že hraje vždy za ten dres, kde dělá,“ prozradil Povšík.
Na druhou stranu však pro Seznam Zprávy uvedl, že podle něj mohla být Schäferova jihoafrická mise větší tah na branku, než jaký nový šéf Škodovky ukázal. „Myslím, že Afrika potřebuje silnější strategii, než co předvedl. Afrika měla být koncernem už víc podchycená, ať to dělal kdokoliv,“ komentuje odborář a člen dozorčí rady Povšík. Nově přicházející Thomas Schäfer je zároveň prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM).
Rozkaz zněl jasně. Jen se zatím neví jaký
Co obnáší onen tvrdý úkol pro Schäfera, kam značku dostat? Naznačil to šéf koncernu VW Herbert Diess v nedávném rozhovoru pro list Frankfurter Allgemeine Zeitung: „Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil. Mluví se tedy o tom, že mladoboleslavská firma musí posílit v segmentu cenově výhodných aut a neohrožovat Audi a Volkswagen.
A šéf VW Diess zároveň poukázal na fakt, že Škoda není dostatečně agresivní v konkurenci s Korejci a Francouzi. Německý koncern tak dlouhodobě ztroskotává při snaze o vytvoření laciné značky, která by konkurovala extrémně úspěšné Dacii. Podle šéfredaktora časopisu Faster magazine Jakuba Rejlka se však v nejbližších letech nezmění vůbec nic.
Práce na roky
„Může tlačit na uvedení levnějších verzí s nižší výbavou, ale všichni víme, že trend je v současné době opačný. Navíc auta, která se objeví za tři až čtyři roky, jsou již vyřešená, vyvinutá a také podepsaná od vedení. Nevím, co dostal za úkoly od vedení VW Group, ale podle mě by se měl každý šéf firmy zaměřovat na to, aby firma fungovala a prosperovala, což Škodovka právě dělá. Navíc s příchodem elektromobilů nic moc levného neuděláte,“ komentuje Rejlek pro Seznam Zprávy.
Pokud přichází „tajemný Jihoafričan“ se zadáním přeměnit Škodovku na Dacii, čeká ho střet s odbory. „Budu hlídat to, aby nikdo nepoškodil profitabilitu. Budu hlídat, abychom nebyli otloukánci, aby nám nedávali úkoly jako třeba Indii, kde tratíme obrovské peníze,“ říká předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
Co vůbec znamená „být jako Dacia“
Podle Jakuba Rejlka nelze vyrábět levná auta postavená na současných modelech. Musí se vybrat nějaká starší technika, u které je už zaplacený vývoj, a tu použít do nějakého modelu. Tak jako to Dacia udělala na začátku s Dusterem.
„Jenže je tady několik otázek. Může si Škodovka, která je vnímána celkem prestižně, dovolit používat zastaralou techniku? Je reálné, aby tato technika prošla emisními normami? Neublíží to současnému renomé automobilky Škoda? A nakonec je tu marketing a vnímání značky. Dacia si to mohla dovolit, protože to byla od začátku levnější kopie Renaultu,“ vypočítává šéfredaktor časopisu Faster magazine řadu úskalí konceptu „být jako Dacia“.
Levné věci zisk nedělají
Dodává, že jde i o zisk, o který by se VW mohl přeměnou Škody Auto připravit. „Na levné věci nikdy moc nevyděláte. Proto má nebo měla dlouhodobě největší zisky v koncernu značka Porsche,“ vysvětlil Rejlek s tím, že by manažeři potřebovali několik let, než by lidem dokázali prodat, že Škodovka bude levnou konkurencí Rumunům.
Slova šéfa VW Diesse o zbytečnosti Škody jakožto třetí prémiové značky v rámci koncernu nechápe ani odborář Povšík. „Nevím, jaké značky myslí, máme 12 značek. My nejsme prémiová značka, jsme značka s vysokou přidanou hodnotou.“
Přesto z podobných vzkazů a tlaků na značku obavy nemá. „Dacia je úspěch, je to fenomén, i když, ať se neurazí, proti nám plechovka, ale úspěch. Pokud však Dacia bude chtít zlepšit vozy, které mají slušné, tak budou muset zdražit, investovat do softwaru jako my,“ uzavírá člen dozorčí rady Škody Auto a šéfodborář.