Článek
Obává se toho, že lidé nebudou mít zájem autobusy a tramvajemi jezdit. Už v předchozích měsících podle něj v důsledku opatření v rámci zamezení šíření koronaviru počet cestujících v liberecké MHD oproti jiným letům klesl o třetinu.
Znovuzavedení nošení roušek od 1. září i pro MHD oznámili členové Rady vlády pro zdravotní rizika v pondělí. „Myslím si, že naše snaha učinit městskou hromadnou dopravu atraktivnější, aby se nám cestující vrátili, tak tímto dostala zase na frak. Obávám se, že se do těch čísel před covidem-19 prostě nikdy nedostaneme,“ řekl Šolc.
Náměstek uvedl, že cestující si kupují méně nejen jednorázové jízdenky, ale i předplatné. „Lidé nemají motivaci si kupovat měsíční kupony,“ uvedl Šolc. Podle něj je v silničním provozu po městě patrné, že lidé jezdí auty více než ještě třeba před několika měsíci. „Tím, jak se ti lidé přesunuli do individuální automobilové dopravy, a nelze se jim divit, když jsou vystrašeni, a zároveň si nechávají všechno posílat různými dovážkovými službami, tak je opravdu cítit, že jsou plnější křižovatky,“ dodal Šolc.
Dopravní podnik podle něj na tržbách přichází měsíčně o tři až čtyři miliony korun. Pro město bude podle náměstka těžké takovou ztrátu dorovnat. V důsledku jarních mimořádných vládních opatření proti šíření koronaviru, která utlumila ekonomiku, se musí samo vyrovnat s propadem daňových příjmů. Podle Šolce se to může nepříznivě projevit na dalším fungování MHD. „Je otázka, jestli budeme schopni udržet komfort městské hromadné dopravy tak, jak byli cestující zvyklí,“ uvedl.
V září se provoz MHD vrátí do obvyklého poprázdninového režimu, více spojů tedy bude jezdit hlavně v pracovních dnech v ranní a odpolední přepravní špičce. „Přes razantní pokles cestujících se komfort MHD vrací do období před covidem-19,“ uvedl Šolc. Podle něj se pouze neobnoví noční spoje. „Zde byla i dříve vytíženost spojů velmi malá a nyní bychom doslova vozili vzduch,“ řekl.
Šolc dlouhodobě usiluje o snížení počtu aut a emisí v centru Liberce. Nyní město například zavedlo bezplatné parkování pro elektromobily a sdílená auta. „Věřím, že nabídka parkování zdarma může být pro některé lidi další argument k používání sdílených aut nebo k nákupu elektromobilu.“