Hlavní obsah

Roste zájem o starší modely boeingů. Firmy si prodlužují pronájem letounů

Uzemnění Boeingů 737 MAX stále platí. Roste ale zájem o jeho starší bratry.Video: Karolína Štuková, Youtube.com

Uplynulo téměř půl roku od uzemnění boeingů 737 MAX. Důvodem byly dvě tragické nehody, které způsobil chybný řídící software. V době, kdy americký výrobce Boeing finančně krvácí a přichází o zakázky, roste zájem o jeho starší stroje 737. Zveřejnila to televizní stanice CNBC.

Článek

„Použité osmistovky jsou momentálně zlatým prachem,“ promluvil o aktuální situaci Phil Seymour, ředitel konzultační společnosti IBA, která působí v oblasti letectví. Zájem o letouny 737–800, které jsou starším modelem oproti Maxům, významně narostl.

Jedním z důvodů může být větší zájem o létání celkově. Podle statistik Mezinárodní asociace leteckých dopravců poptávka v první polovině letošního roku meziročně vzrostla o pět procent. Ředitel společnosti IBA odhadl, že dvouleté pronájmy starších strojů 737 zdražily o téměř 40 procent na zhruba 300 tisíc dolarů. V přepočtu asi 7 milionů korun.

Také ředitel leasingové firmy Aircastle Michael Inglese potvrzuje zvýšený zájem o pronájmy starších modelů. Někteří zákazníci si podle něj prodlužují pronájmy letadel, které mají brzy vypršet.

Nové typy boeingů jsou základem byznysu amerického Boeingu, který se ve druhém čtvrtletí kvůli problémům ocitl ve ztrátě 2,94 miliardy dolarů, tedy 67,4 miliardy korun. Jde o nejhlubší ztrátu za deset let. Firma avizovala, že v souvislosti s problémy odepíše zhruba 4,9 miliardy dolarů.

Odstavení letounů negativně ovlivňuje závislé letecké společnosti. V úterý například oznámila německá společnost Tui, že její zisk ve třetím finančním čtvrtletí meziročně klesl o 85 procent na 21,7 milionu eur. To je v přepočtu 560 milionů korun. Na hospodářský výsledek podniku mělo negativní vliv zastavení provozu letadel Boeing 737 MAX.

Tržby společnosti se ve čtvrtletí, které skončilo 30. června, zvýšily o téměř čtyři procenta na 4,75 miliardy eur. „Navzdory prozatím obtížným podmínkám na trhu v 2019 zůstávají naše provozní aktivity silné,“ uvedl šéf podniku Fritz Joussen. „Očekáváme solidní vývoj také v celém roce 2019, kvůli zákazu provozu letadel 737 MAX však nepředpokládáme, že zopakujeme loňský výsledek,“ dodal.

Provoz letounů Boeing 737 MAX byl po celém světě pozastaven v důsledku tragických nehod v Indonésii a Etiopii. Boeing v polovině března také přerušil dodávky strojů 737 MAX zákazníkům.

Tui má 15 letadel 737 MAX, dalších osm jich měla od firmy Boeing obdržet do začátku letošního léta. Firma byla nucena vynaložit mnoho peněz na zajištění náhradních letadel a již dříve varovala, že tyto problémy budou mít negativní dopad na její zisky, píše agentura DPA.

Související témata:

Doporučované