Článek
Situace je podobná jako při první vlně na jaře. Omezení volného pohybu, roušky a strach z nákazy. Realitní kanceláře tak evidují zvýšený zájem o virtuální prohlídky nebo použití videohovorů přes mobilní telefon. „Obecně očekáváme, že zájem o tyto technologie naroste v porovnání s průměrem o 20 až 40 procent,“ tvrdí Andrea Daňhelová, jednatelka Fincentrum Reality.
Omezení volného pohybu, důrazné doporučení home office. Vládní nařízení se v současné době zpřísňují. Realitní kanceláře ale spadly do zákonné výjimky, tedy jejich provozovny v tomto segmentu nejsou omezeny. I přesto se ale tvář denního běhu v prodeji realit mění, a to hlavně z důvodu prevence.
Koronavirus technologii popohnal
Největší potíž je však právě s prohlídkami nemovitostí. Aktuálně na ně může pouze makléř, a to v rámci pracovních záležitostí. U zájemců je to komplikovanější. Prohlídky za účelem koupě či nájmu by však mohly spadnout do výjimky z volného pohybu, pokud se bude jednat o cestu nezbytně nutnou k obstarávání základních životních potřeb, v tomto případě bytových.
„Nicméně vyhodnocení nutnosti této potřeby a zároveň případné riziko z porušení je na zájemci. Problém s takovou obhajobou mohou mít například klienti, kteří si budou kupovat nemovitost na investici. Věříme však, že klienti budou k prohlídkám nemovitostí přistupovat odpovědně a díky přijatým opatřením bychom tak mohli minimalizovat realitní turisty,“ doplnila Daňhelová.
Právě díky ztíženým podmínkám volného pohybu osob virtuální prohlídky a 3D naskenované fotografie získaly na popularitě. „Situace s koronavirem urychlila zavedení této technologie ve větším měřítku a zvýšila podíl pronájmů s virtuální prohlídkou. V době, kdy je omezeno setkávání lidí, je to způsob, jak vyřešit bytovou situaci. Zejména v případě, kdy se vám blíží konec nájmu a potřebujete svoji bytovou situaci vyřešit i za daných podmínek. Sebelepší fotografie nejsou dostatečným řešením, protože zkreslují prostor,“ komentuje situaci na realitním trhu Tomáš Hejda, tiskový mluvčí sítě realitních kanceláří RE/MAX.
Největší výhodu vidí makléř Daniel Pecho, který moderní technologie dlouhodobě využívá, v tom, že makléř ani klient nemusejí najezdit kilometry po návštěvách nemovitostí.
„Pro tento účel jsem zřídil technologicky moderní kancelář na jihu Čech v centru města Volyně. Tady bude velká televize, pohodlná sedačka a občerstvení. Se zájemci budou probíhat virtuální prohlídky komentované přímo makléřem, který nemovitosti zná. Pokud některá z nabízených nemovitostí klienta osloví, zajede spolu s makléřem na vybranou nemovitost osobně. Myslím, že to je budoucnost realitního trhu nejen kvůli bezpečnosti, ale především úspoře času našich klientů. I proto se těmto technologiím věnuji již nějakou dobu. Můžete budovat vztahy a odlišit se od konkurence,“ vysvětluje Pecho pro Seznam Zprávy.
Virtuální prohlídky
A co všechno technologie umí? Virtuální prohlídkou si mohou klienti nemovitost prohlédnout doma na svém počítači nebo mobilu.
„Samotná prohlídka může obsahovat doplňující popisky k jednotlivým věcem či k vybavení v nemovitosti, 360° výhled z okna nebo odkazy na videa. Dokonce si můžete měřit vzdálenosti mezi jednotlivými body. Inzerát nemovitosti obsahuje i další informace, jako je video, fotografie a popis. To dohromady dá klientovi velké množství informací,“ vypočítává makléř možnosti, které virtuální prohlídka klientům nabízí.
„Nic nenahradí osobní pocit z nemovitosti, nasát atmosféru. Fyzicky si jdou v podstatě potvrdit to, co už viděli online, a doplnit ten osobní zážitek. Pak se rozhodují, jestli koupí, nebo ne,“ dodává Pecho.
Jak vypadá virtuální prohlídka:
Kromě toho, že realitní kanceláře hlásí, že roste počet virtuálních návštěv v nemovitostech, roste také počet lidí, kteří si nemovitost pouze na tomto základě skutečně pronajmou.
Dříve šlo o cizince, kteří potřebovali zajistit bydlení před příjezdem do Česka, dnes už se tak děje i v dalších případech,” komentuje Hejda za RE/MAX.
„U nemovitostí na prodej je virtuální prohlídka zásadním sítem a omezí počet lidí, kteří přijedou na fyzickou prohlídku. Nestalo se však, že by někdo koupil nemovitost pouze na základě 3D scanu. Ten totiž nedokáže zprostředkovat další informace – od pocitu z místa až třeba po to, zda v okolí není hluk,“ dodává pro Seznam Zprávy.
Virtuální prohlídky se do hledáčku realitních kanceláří dostaly už před více než dvěma lety. Na začátku šlo o poměrně drahou technologii, a proto se využívala hlavně u specifických nemovitostí. Postupem času se však ukázalo, že jde o prezentaci s širokým využitím. Navíc došlo k výraznému zlepšení a zlevnění technologie samotné.
„Z původně velké a těžké krabice, která se musela složitě přemisťovat po nemovitosti, je dnes zařízení menší než mobilní telefon a cenově se dá pořídit za zlomek původní ceny. Díky tomu jde o dostupný nástroj, který používá velká část našich makléřů. A to jak pro klasické nemovitosti k prodeji, tak pro pronájmy,“ říká Tomáš Hejda.
Technologie se ale dají využít i jinak. Například v bytě, který ještě ani nestojí. Developerské firmy pak využívají formu počítačové vizualizace a zákazníka se snaží přilákat právě příjemným prostředím v promyšleném interiéru, který zatím ani neexistuje.
V poslední době se však forma vizualizace zrekonstruovaných vnitřních prostor začíná objevovat také u inzerátů starších nemovitostí. I přesto, že v inzerátu nabídky je řeč o stavu před rekonstrukcí, počítačová vizualizace láká na byt, který virtuálně prošel proměnou v řádu několika stovek tisíc korun.